Tijdens Open Dagen op de KSE vormen de tekenlokalen met al het in het voorafgaande jaar geproduceerde werk zonder meer een trekpleister. Open dag 2017 was daarop zeker geen uitzondering en met mijn geheugenkaartje vol foto’ s van mooi nieuw werk voor dit blog ging ik dan ook weer tevreden huiswaarts na mijn bezoek.
Een van de fraaie series werkstukken was gemaakt door VWO5-leerlingen van mijn oud-collega Ellis Learbuch. Eigenlijk was het een voortborduren op de opdracht ‘Allemaal Beestjes’ waaraan ik destijds hier aandacht besteed heb.
‘Allemaal Beestjes’ was een compositie opdracht waarbij met diverse hanteringswijzen met potloden van verschillende hardheidsgraad een tekening gemaakt diende te worden waarbij steeds in ‘deel-afbeeldingen’ diverse eigenschappen en aspecten van het dier aan de orde moesten komen en dit alles in een harmonische en aantrekkelijke compositie.
Het uitgangspunt ‘dieren’ is bij deze opdracht overigens natuurlijk vervangbaar door elk ander onderwerp of thema, en bij deze open dag expo zag ik dan ook dat leerlingen van Ellis van deze mogelijkheid gebruik gemaakt hadden.
Zo had Louise van den Wildenberg een aantal elementen van de Notre Dame te Parijs gekozen voor haar werkstuk. Dit leidde tot geweldige tekeningen die me sterk deden denken aan het vak ‘Kunsthistorisch Schetsen’ wat we vroeger eind zestiger, begin zeventiger jaren op de academie kregen.
Bij dit vak ‘Kunsthistorisch (bord)schetsen’, destijds begeleid door kunstgeschiedenisdocent Wim Hilckmann en tekendocent Fons Gieles, moest je al tekenend je verdiepen in een gekozen thema, in het voorbeeld hieronder in mijn geval het begin van de ontwikkeling van de Gotiek in Noord Frankrijk.
Dit onderwerp maakte ook deel uit van mijn onderzoek voor het examenonderdeel ‘Oude Kunstgeschiedenis’. Je bestudeerde daarbij de constructie en de gevolgen voor de vormgeving van het gebouw aan de binnen- en buitenkant door hierbij plattegrond en opengewerkte tekeningen van de architectuur te combineren. Ook moest je dit soort tekeningen met een krijtje kunnen produceren op het schoolbord, een vaardigheid die helaas niet meer op de opleidingen wordt onderwezen, maar je tekenvaardigheid op groot formaat en een vaste ’tekenhand’ werden daardoor zeker positief ontwikkeld. Een presentatie met de volledige serie werk die ik destijds over het thema ‘ Van Romaans naar Gotiek’ gemaakt heb vind je hier.