We gaan steeds verder terug in de tijd! Via de gekste berichtjes op Facebook kom je zomaar ineens weer aan een fraaie collectie oud KSE-werk, ditmaal van oud-leerling Jacob Leloux. Jacob zat tussen 1978 en 1984 op de KSE en kreeg in die jaren les van mijn goede collega Pieter de Jong en ondergetekende.
Ik had onlangs Jacobs bericht geliked over een garnaal die naar een van mijn favoriete bands vernoemd was: Pink Floyd. Vervolgens reageerde Jacob daarop met de herinnering aan de muziek van Pink Floyd die ik bij bepaalde sfeeropdrachten (zoals bij de brugklasopdracht ‘het verlaten landhuis’) wel eens draaide. Hij vertelde dat hij die tekening uit zijn KSE-tijd nog bewaard had en plaatste die met zijn andere bewaard gebleven werkstukken in een Facebook-galerij met daarbij de volgende toelichting:
“In een map op zolder heb ik nog wat tekeningen van vroeger bewaard. Onder andere ook deze werkstukken die ik in de tekenlessen van Sjaak Jansen en van Pieter de Jong heb gemaakt. Vooral in de bovenbouw was het meer en meer een paar uurtjes per week vrij hobbyen. Tekenles als examenvak was er toen nog niet en ik vond het tekenen gewoon leuk.”
Leerlingen mochten toen in de bovenbouw Vwo/Havo in hun eigen tijd (dat was dus niet verplicht, maar geheel vrijblijvend) één van de aangeboden ‘expressievakken’ (tegen die naam heb ik me altijd sterk verzet en die is gelukkig thans redelijk uitgeroeid) tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen en muziek een keuze maken. Hadden zij die keuze gemaakt dan waren ze ook verplicht die vakken (steevast geroosterd op het 7e en 8e uur) te volgen.
Elk jaar probeerde ik dan voor zo’n groep een serie opdrachten samen te stellen waarvan ik dacht dat de desbetreffende leerlingen het wel interessant zouden vinden, of een leuk groepsproject te draaien ( zoals decor schilderen of een animatie maken met zijn allen).
Over het algemeen mocht ik over de aantallen leerlingen die van deze mogelijkheid gebruik maakten niet klagen (in principe gingen deze lessen pas door bij minimaal 15 gegadigden) en heb ik tijdens deze lessen ook menig leerling mogen klaar stomen voor een geslaagde toelating tot een van de kunstacademies door hen tijdens deze lessen gericht aan een portfolio te laten werken.
Deze lessen waren echter natuurlijk ook een prima mogelijkheid om, zoals Jacob, wat verder te komen met een mooie hobby.
Hieronder zijn uitstekend door hem gedocumenteerd en gedateerd werk uit onder- en bovenbouw:
Afb.1: Het verhaal achter ‘Scheepjes op het meer’ vind je hier.
Afb.2: Hier het lesplan voor “Het verlaten landhuis‘.
Afb.3: De bedoelingen achter de opdracht ‘De stad‘ vind je hier.
Afb.4: Hier de uitleg rond de aquariumopdracht.
Afb.5 en 6: De toelichting over de Pompeji-tekeningen tref je hier aan.
Afb.7: Alles over de totempalen is hier te lezen.
Afb.8: Alles over het thema Surrealisme kun je hier vinden.
Afb.9 en 10: Diverse portretopdrachten waaronder deze vind je hier.
Afb.9 en 10: Diverse portretopdrachten waaronder deze vind je hier.
Afb.11: Over winkels en winkelstraten is hier alles te vinden.
Afb.12, 13, 14: Uitleg over monotype vind je hier.
Afb.12, 13, 14: Uitleg over monotype vind je hier.
Afb.15: Voor graffiti in diverse opdrachten kijk je hier.
Afb.16 en 17: Over zuuretsen , linosnede en andere grafische technieken valt hier e.e.a. te lezen.
Afb.18: Wat thinnerdruk inhoudt lees je hier.
Vandaag, 24-1-2019, kreeg ik van Jacob het bericht dat hij nog wat tekenwerk gevonden had. Natuurlijk laat ik dat graag hieronder nog zien om het geheel compleet te maken! Erg leuk is ook het drieluik, wat weliswaar niet in de tekenles, maar bij levensbeschouwing/godsdienstles in de brugklas gemaakt is, met Adam en Eva in het midden en ‘goed’ en ‘kwaad’ aan weerszijden.