Mijn laatste projectmatige stuiptrekking vond plaats in het kader van Cumel 2012. Cumel staat voor CUlturele Manifestatie Etten-Leur en de editie van 2012 zou helaas de laatste zijn… Aan de ambities èn het succes heeft het allemaal niet gelegen. Dit was wat er in de aankondiging van het festijn stond destijds:
‘In 2012 gaat Cumel zowel op inhoudelijk als op publiek vlak een frisse, nieuwe koers varen!
Kunst saai? Elitair? Onzin! Kunst is samen, kunst is gezellig! Kunst is dansen, zingen, springen, eten en drinken en meemaken.
Natuurlijk is er muziek en natuurlijk krijgt iedere beeldhouwer, schilder en fotograaf een prominente plek, maar het Cumel Festival is er in eerste plaats voor de bezoeker! En die staat wat te wachten!
Nog nooit heeft Cumel zó veel diverse acts en frisse ideeën gehad om de bezoeker van te laten proeven… ‘
Het thema van de manifestatie was ‘Beleef’ en sloot prima aan bij het hierboven gestelde. Aan mij en mijn sectiegenoten was gevraagd twee toegangspoorten te ontwerpen voor het festival, één voor op het Raadhuisplein en één voor op de Markt, en wat ik samen met mijn collega’s, stagiaires, en vooral de leerlingen tijdens de activiteitenweek 2011 en daarna, daarvan gemaakt heb zie je hieronder in woord en beeld.
In het allereerste bericht van dit blog van 1 oktober 2012, vertel ik, een week na de manifestatie al wat over dit project. Omdat ik onlangs op de website van de toenmalige gemeentelijke hoffotograaf Hans van Berkel nog wat nieuwe foto’s heb gevonden (o.a. van de onthulling van een der poorten door burgemeester Hélène van Rijnbach) meer dan vier jaar later nog een aanvulling op dit alles!
Van elk ontwerp was een 3-dimensionaal model gemaakt: de poorten waren namelijk opgebouwd uit elkaar overlappende plans en partijen zodat er reliëf en enige diepte zou ontstaan. Deze modellen hebben goede dienst gedaan bij het schilderen en later het ‘figuurzagen’ van de diverse onderdelen.
Met name de technische dienst van de KSE en collega Richard Rokx hebben zich daar intensief mee bezig gehouden. Voor de leerlingen werden er de nodige kleurenkopieën gedrukt als houvast bij het schilderen. M.b.v. beamers werd de voorstelling overgezet op platen geprepareerd multiplex waarna het schilderen kon beginnen, o.l.v. Michiel Eikenaar, Richard en ondergetekende.
Bij het ontwerp van de poorten hebben we o.a. gebruik gemaakt van motieven uit de kunstgeschiedenis: de beelden van Michelangelo ‘de Nacht’ en ‘De dag’ werden vormgegeven door mijn onvolprezen stagiaire en oud-leerling Angela Pertijs (inmiddels ook al tekenlerares, werkzaam bij het Da Vincicollege in Roosendaal), en behalve een 17e eeuws reliëf met de verschillende muzen voor muziek en beeldende kunst, en schilderijen van een schilderende van Gogh (door Gauguin) waren er nog veel meer verwijzingen uit high en low culture aanwezig in de poorten.
Na het beschilderen werden alle uitgezaagde onderdelen van de twee poorten naar de bestemde locaties vervoerd om daar gemonteerd te worden aan een aantal rolsteigers. De poort op het Raadhuisplein vormde de hoofdingang en werd door burgemeester Reinbach onthuld bij de opening van het festival. Helaas was ikzelf daarbij niet aanwezig: ik lag toen net in het ziekenhuis met een liesbreuk. Bij de opbouw van de poorten was ik daardoor ook afwezig maar ben ik perfect vervangen door mijn toen toekomstige opvolger, de spiksplinternieuwe collega Dave Roelands.
Wie een indruk van de verschillende activiteiten op het festival wil krijgen, moet zeker even kijken naar onderstaand filmpje: