Het is alweer een hele tijd geleden dat ik aandacht besteed heb aan het mooie Havo schoolexamenwerk van Miklos de Rijk. Vorig jaar maart heb hier ik zijn eerste schoolexamen (SE 1) uit het schooljaar 1985-1986 laten zien. Hoogste tijd daarom voor het examenwerk van Miklos voor het tweede schoolonderzoek!
Uitgangspunt voor de opdrachten was een sprookjesachtig verhaal met een vleugje maatschappijkritiek met de titel ‘Alexander en de boze auto’s’. Hoewel ik me suf gezocht heb naar de integrale tekst van dit verhaal heb ik die helaas niet meer kunnen vinden. Wat ik me kan herinneren was het volgende: Alexander, zijn vriendjes en zijn familie wonen in een mooi oud stadscentrum met grachten en bruggetjes, maar het toenemend autoverkeer maakt het leven in de stad steeds ongezonder en gevaarlijker (je ziet het, na al die jaren sinds 1985, nog steeds weinig nieuws onder de zon).
Auto’s en agressieve bestuurders maken het wonen in de stad tot een hel, totdat Alexander en zijn vrienden ingrijpen en een eind maken aan deze terreur. Net als bij het eerste Schoolonderzoek (sO1) moesten de leerlingen n.a.v. dit verhaal een aantal werkstukken maken:
- Een auto naar de waarneming
- Collages en/of thinnerdruk van de twee partijen binnen het verhaal: Alexander en zijn vrienden en de boze auto’s en hun bestuurders
- De autovandalen en hun voertuig(en)
- Terreur in de stad
- De gracht waar Alexander woont, voor en na de komst van de auto (deze opdracht moest als kleurenlino gemaakt worden)
Miklos heeft deze vijf opdrachten gerealiseerd in een sfeer die, vind ik, dicht in de buurt komt van de vanaf 2001 geproduceerde filmserie ‘The fast and the furious’ , in een heldere uitstekend gedocumenteerde en met studies goed voorbereide serie werkstukken van hoog niveau die hieronder te zien is!
Zoals je zult zien, een collectie van formaat!