Om te beginnen allemaal natuurlijk een gezond en gelukkig 2017! Haar heb je al een paar keer voorbij kunnen zien komen op dit blog, hier en hier: Peggy Winde. Zij is een van mijn oud-leerlingen die haar KSE-werk grotendeels bewaard heeft en zo lief was e.e.a. voor mij te fotograferen en naar mij op te sturen.
Waarom ik zo blij ben met haar werkstukken is omdat ik van een aantal opdrachten die ik haar en haar klasgenoten gegeven heb, totaal geen beeldmateriaal (meer) had. Dankzij Peggy kan ik daar nu ook wat van laten zien.
In deze aflevering werk van haar uit de onderbouw (vanaf 1987 tot 1990) .In de brugklas heb ik haar niet in de klas gehad. Aan het brugklaswerk te zien had zij daar collega Pieter de Jong als tekendocent. Als eerste kennismaking met schilderen in de brugklas hebben o.a. hier al meerdere opdrachten de revue gepasseerd. Deze opdracht is door Peggy gemaakt aan de hand van een, bij de leerlingen toen al zeer populaire sportschoen.
De opdracht van het verlaten landhuis heb ik, mede n.a.v. Peggy’s tekening, hier al besproken en ook de pentekenopdracht heb ik, weliswaar met een ander thema (insect) hier al de revue laten passeren. Peggy heeft destijds de opdracht met als thema ‘prehistorisch dier’ mogen maken. De meeste leerlingen kiezen dan voor dino’s maar Peggy gaf er de voorkeur aan een mammoet te tekenen! Met al die haartjes natuurlijk een prima alternatief voor de schubben van een dino.
Portret tekenen naar de waarneming heeft ook altijd deel uitgemaakt van het brugklasprogramma tekenen en dat Peggy daar al vroeg talent voor had is te zien aan de tekeningen waarvoor twee van haar klasgenoten hebben geposeerd en Peggy’s zelfportret.
Werk uit de tweede klas is ook al een keer aan de orde gekomen n.a.v. de tekenopdracht ‘Op een verlaten eiland’ zoals hier te zien is. Ook in dit geval was het werk van Peggy wat je hieronder ziet, het uitgangspunt voor deze post.
Een andere opdracht uit de tweede was ‘Cyborg‘,een combinatie tussen mens en machine. Een prima opdracht om heel speels de verhoudingen en onderlinge proporties van de onderdelen van het menselijk lichaam te leren kennen en te laten reflecteren op de toenmalige ‘hedendaagse beelden’ op tv en in de bioscoop.
Deze opdracht is namelijk mede geïnspireerd op het toenmalige He-man speelgoed en de gelijknamige strip- en animatieserie die destijds de tv-schermen teisterde. Mijn zoon was een overtuigd fan en bezat de hele ‘He-man familie’ waar ook cyborgs in voorkwamen zoals hieronder te zien is. Ook in films uit die tijd waren deze wezens,half mens half robot, te zien. Wereldberoemde cyborgs uit die jaren: Robocop en Arnold Schwarzeneggers Terminator.
Onderstaande opdracht is in de derde klas gemaakt. Ontwerp een logo en plaats dat op de achterkant van een jack of trui. Laat zien, aan de hand van kleur, plooien en licht en schaduw van wat voor stof het kledingstuk van je keuze gemaakt is. Meer over deze ‘stofuitdrukkingsopdracht’ is hier te vinden!