Onlangs schreef ik een verhaal over de oude en de nieuwe brugklasgebouwen. Met de ingebruikname van het nieuwe gebouw aan de Couperuslaan ligt eindelijk de hele KSE op één perceel, maar dat is wel eens anders geweest…
Mijn loopbaan in Etten-Leur aan de KSE nam een aanvang met het schooljaar 1973-1974. Omdat ik de eerste twee jaar van mijn carrière gewend geraakt was te werken op een klein categoriaal gymnasium met amper 200 leerlingen toentertijd, moest ik in Etten wel even wennen: een school met toen al zo’n 2000 leerlingen was wel even wat anders.
Bovendien werd er dat jaar les gegeven op drie verschillende locaties: de Kerkwerve waar de brugklas zetelde in het voormalige gebouw van de Regina Nostra ULO voor meisjes, de Bisschopsmolenstraat waar de Havisten hun lessen volgden in de gebouwen van het klooster van de Zusters Franciscanessen (dit was vroeger de MMS voor de ‘pensionaires’), en, over het spoor, aan de andere kant van Etten, de Poppelaan, de plaats waar het schoolgebouw (eerder de ULO voor jongens) en klooster van de Broeders van Liefde gevestigd was en waar de Mavo-leerlingen les kregen.
Hoewel ik dat jaar slechts op twee locaties les gaf (Kerkwerve en Poppelaan) was het heen en weer gekar toch niet zo plezierig en kostte dat de nodige pauzetijd. Toen aan het begin van schooljaar 1974 in de eerste voltooide leshuizen van de ‘nieuwbouw’ ( de huidige hoofdvestiging aan de Stijn Streuvelslaan) de bovenbouw Havo ondergebracht werd, de brugklassers verhuisden naar de Poppelaan en de Mavo op de Kerkwerve terecht kwam, werd het helemaal een drukte, temeer omdat wegens alle nieuwbouwperikelen en het nog steeds groeiend aantal leerlingen, ik ook een aantal lessen moest gaan geven in het gebouw van Kweekschool het Withof, gelegen naast het kloostercomplex van de Franciscanessen.
Bovendien moesten de leerlingen voor de tekenlessen (een blokuur van 2 x 50 minuten) naar mij toekomen vanaf de Poppelaan en dat was vanaf die locatie steeds een fietstocht van zo’n 10-15 minuten. Als je dan nog weet dat er niet alleen een spoorlijn, maar ook de drukke A58 op hun route lag dan valt te begrijpen dat deze tochtjes niet van enig risico ontbloot waren. Deze problematiek heb ik enige tijd geleden hier al besproken. Binnenkort meer over de locaties Poppelaan en Bisschopsmolenstraat en natuurlijk het huidige hoofdgebouw.