Ik heb het in een vorig blogbericht al eerder beweerd: perspectief is en blijft een lastig geval voor veel leerlingen: je ziet het of je ziet het niet…
Ik moest er weer even aan denken toen ik onlangs (10 september jl.) op het station van Etten-Leur richting Breda stond te staren in afwachting van het passeren van de BN/DeStemexpress die die dag, getrokken door grote stoomlocomotieven tussen Breda en Etten-Leur heen en weer zou pendelen bij gelegenheid van de opening van het nieuwe station van Breda. Zoals sommigen wellicht weten ben ik gek van treinen, zowel in het groot als in model, zoals hieronder ook te zien is in een drietal `perspectivische’ foto`s van mijn treinen die ik op zolder heb rondrijden.
De belangrijkste regels van de lijnperspectief kun je zien op de foto’s hierboven en het filmpje wat ik van de doorkomst van die trein gemaakt heb: iets wat dichtbij je is lijkt groter dan wat veraf is, lijnen die evenwijdig aan elkaar richting horizon lopen (de spoorstaven, de randen van het perron, de verticale voegen van de tegels van het perron ) lijken op de horizon in een punt bij elkaar te komen.
Deze regels en nog veel meer heeft collega Jan van den Brink jaren geleden (ik denk rond 1970) in woord en beeld vastgelegd in een boekje voor zijn leerlingen (en ook Jan haalde het spoor erbij,zoals je zult zien). Ik op mijn beurt heb dit materiaal nog jaren lang dankbaar gebruikt totdat de boekjes helemaal versleten waren. Sinds 2002 kun je hier de wetten van de perspectief digitaal en interactief verkennen op een van de pagina’s van de Kunstkijker , destijds gemaakt voor de ThinkQuest-wedstrijd.
Gelukkig had ik in mijn archief nog een exemplaar van Jans handige boekje liggen en dat deel ik hier met plezier. Alle vragen die je zou kunnen hebben over centraal, een-, en tweepuntsperspectief of over het tekenen van ellipsen worden hieronder beantwoord!