“Sjaak, je moet een tekening maken voor het schoolblad, en het mag best een harde worden!” Met dit verzoek kwam rector Tiny van den Dungen in de loop van schooljaar 1977-1978. Het moest een tekening worden bij een artikel in schoolkrant ‘Slurfje’ over de levensgevaarlijke situatie op twee gelijkvloerse kruisingen met de A58 die destijds Etten-Leur in tweeën deelde en waarvan door KSE-ers veelvuldig gebruik gemaakt werd..
Al in het schooljaar 1972-1973 was men in het Ettense in rep en roer vanwege de werkelijk levensgevaarlijke verkeersomstandigheden. Etten-Leur werd in die jaren namelijk doorsneden door de A58. Er was slechts een fiets- en voetgangerstunneltje in het centrum (sinds 1973) en de overige kruisingen waren gelijkvloers en slechts ten dele beveiligd door stoplichten.
Toen een 12-jarige KSE-leerling werd doodgereden door een automobilist die door rood geknald was, ontstond er eindelijk enige actie: het college van B en W hield een spoedvergadering met de schoolhoofden in de gemeente en daarop werden vier commissies opgericht die gevaarlijke verkeerssituaties in Etten-Leur zouden gaan onderzoeken en met suggesties tot verbetering zouden komen. Meer tunnels onder de weg door leverden dit overleg en onderzoek nog niet op, maar bij de kruising Hoge Neerstraat kwamen stoplichten, al was dat volgens velen lang niet voldoende…
Op de eerste luchtfoto hieronder uit 1974 is rechts de splinternieuwe nieuwbouw van de KSE te zien en valt de kruising met de Couperuslaan (rechtsonder) net buiten beeld. Op de tweede foto de kruising in het centrum met rechts daarvan het toentertijd enige tunneltje. Op de derde foto de centrumtunnel vanaf de grond gefotografeerd.
In het schooljaar 1977-1978 was de problematiek rond de levensgevaarlijke kruisingen nog steeds actueel: na vele,soms dodelijke ongelukken, werd, behalve dat het onderstaande artikel in het schoolblad verscheen, een handtekeningenactie opgezet die uiteindelijk tot een resultaat van meer dan 8000 handtekeningen leidde.
Nadat KSE-er Ruud Pertijs (ik heb hem ook nog in de klas gehad) ernstig gewond geraakt was bij een aanrijding met een automobilist die weer eens door rood gegaan was, was de maat vol. Er volgde een demonstratie van KSE-scholieren die een tijdlang de kruisingen versperden, ook al om de aandacht te trekken van de minister van Verkeer en Waterstaat Tuynman die die dag voor een werkbezoek elders Etten-Leur langs de A58 weg zou passeren ( Zie de foto’s van Stemfotograaf Ben Steffen hieronder) en met de lijst van 8000 handtekeningen reisde een 40 man/vrouw sterk actiecomité met de naam ‘ Tunnel Nu’ naar Den Haag om op het Departement van Verkeer en Waterstaat aandacht te vragen voor de Etten-Leurse problemen.
De gewenste tunnels zijn er uiteindelijk gekomen maar er moest wel even op gewacht worden: pas in 1982 begon Rijkswaterstaat met de aanleg waarvan hieronder wat beelden te zien zijn. Op de foto’s nog het Mobil-benzinestation waar ik altijd tankte en wat enige tijd later zou worden afgebroken, en het gebouw van Superconfex (voorheen v.d. Meer meubelen) wat in 1997 totaal zou afbranden.
Toen uiteindelijk de fietstunnels er in 1983 waren werd de waardering ervoor overgebracht bij een werkbezoek van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Smit-Kroes aan o.a. de KSE, door het aanbieden van een werkstukje van mijn hand door leerling Paul Potters.
Later, in 1986, zouden de fietstunnels een belangrijke rol gaan spelen bij het tunnelproject, een mega actie waarbij binnen twee dagen leerlingen van o.a. de KSE de tunnels opgevrolijkt hebben met vrolijke muurschilderingen. Daarover is hier alles te vinden!
In 2000 werd er een rondweg geopend die het verkeer rond Etten-Leur zou leiden. Op de plek waar eerst de auto’s dwars door het stadje raasden ontstond een nieuw stadscentrum. De tunnels zijn inmiddels ook afgebroken.