Het werk van Dimphy is de trouwe bezoeker van dit blog inmiddels wel bekend. Haar werk (hier en hier zijn de eerdere afleveringen te vinden) laat een constant degelijke en hoge kwaliteit zien en elke opdracht bekijkt ze vanuit verschillende invalshoeken.
Sommige tekenopdrachten en examenopgaven lijken wel het eeuwig leven te hebben. Dat is ook het geval bij deze schoolexamenopdracht. Voor schoolexamenopdrachten werd altijd geput uit oude opdrachten van het Centraal Praktisch examen (CPE). Deze serie werken zijn tot stand gekomen n.a.v. het thema ‘dansbeweging’ bij een schoolexamen in 1987 of 1988. Dit jaar is het thema ‘ in beweging’ op Mavo het onderwerp voor het CPE 2016 en dans maakt daar ook deel van uit, kijk maar hier.
Achtereenvolgens gaat Dimphy aan de gang met het idee ‘ heksendans’, waarschijnlijk n.a.v. een video over expressionistische dans met daarin een fragment van de ‘Hexentanz’ van Mary Wigman. Opvallend in deze (maar ook in veel van de andere) werken van Dimphy is het gebruik van vaak rijke kleurenstructuren waardoor de werkstukken rijker en gevarieerder worden. Zij gebruikt daarvoor, zoals hieronder bij haar experimenten te zien is, o.a. frottage en de z.g. marmertechniek, waarvan hier een uitgebreide beschrijving te vinden is.
In het lokaal had ik een paar ondiepe bakken (ook in gebruik om foto’s mee te ontwikkelen) met een laag water staan, daarop kon men sterk verdunde olieverf in de gewenste kleuren gieten, op dat wateroppervlak met daarop de olieverflaag zelfs nog voorzichtig met een stokje het patroon bepalen, en vervolgens heel voorzichtig een stuk papier op het olieverflaagje leggen. Als je dan het papier weer van het oppervlak weghaalde zag je dat de olieverf aan het papier was blijven zitten en de meest fraaie en vaak onverwachte marmerachtige patronen op het papier had achtergelaten. Leerlingen hebben het ook wel eens thuis in de badkuip geprobeerd, zo heb ik me laten vertellen, hetgeen bij diverse huisgenoten gemarmerde ruggen en buiken heeft opgeleverd omdat de desbetreffende guit het bad niet goed had schoongemaakt na de artistieke experimenten…
Behalve de heksendans heeft Dimphy zich ook verdiept in moderne dans en dansachtige bewegingen die vogels kunnen maken bij b.v. de nadering van hun nest met jongen. De onderstaande werkstukken spreken voor zich. Binnenkort weer meer van deze ‘ gouwe ouwe’.