In ‘ Willemijns werk, deel 1′ heb ik mijn oud-leerling Willemijn Steenkist (later zou ze als tekendocent in opleiding bij mij stage lopen) geïntroduceerd. In dat eerste deel heb ik ook brugklaswerk van haar en sommige van haar medeleerlingen mogen tonen. Vandaag in deze serie werk van Willemijn en collega’s uit Vwo2 en Vwo 3.
Ik ben erg blij dat Willemijn dit werk nog bewaard heeft en met mij heeft willen delen. Over het algemeen hebben oud-leerlingen wel het bovenbouwwerk bewaard maar zijn de tekeningen uit de lagere klassen verdwenen. Daarom nogmaals: wie wat heeft uit de onderbouw (bovenbouwwerk is natuurlijk ook welkom!), maak er foto’ s van en stuur het mij op: mijn eeuwige dankbaarheid die aan het hondsdolle grenst zal je deel zijn!
Tweede klas VWO
Aan het werk uit de tweede klas wat je hieronder aantreft is te zien dat dat jaar de nadruk valt op het creëren van ruimte en diepte op het platte vlak. Goed kijken ( bij het studieblad met de luciferdoosjes) is natuurlijk iets wat ook belangrijk is. Langzaam gaat het stapje voor stapje ook de kant op van het beheersen van het lijnperspectief: bij de opdracht ‘Cadeau’ was het de bedoeling om te werken vanuit een achtergrond van echt zelf uitgekozen en meegebracht cadeaupapier en vanuit dat vlak, vaak rijk aan kleur en patronen, een ruimtelijk pakje te tekenen, verpakt in hetzelfde papier wat de achtergrond vormt, maar dan natuurlijk rekening houdend met de perspectivische vertekening. Da’s nog heel lastig maar veel leerlingen wisten zich daar desondanks goed uit te redden!
Bij de graffiti- opdracht ( die op dit blog hier al uitgebreid aan de orde geweest is) is de lijnperspectief duidelijk aanwezig. Om te laten ervaren dat je echter ook op andere wijzen dan de perspectivische tegen de dingen aan kunt kijken is de laatste collage- opdracht ‘winkelstraat’ toegevoegd aan het programma. Ook de winkelstraat opdracht is op dit blog hier al eens aan de orde gekomen.
Derde klas
Tijdens het eerste trimester van de derde klas in die jaren werd er een serie opdrachten gegeven waarbij er steeds een duidelijke link naar de kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing gelegd werd. Behalve tekenen naar waarneming en het goed toepassen van de (perspectivische ruimte op het platte vlak wordt nu ook een beroep gedaan op de fantasie.
Het eerste thema is ambachtelijke en industriële vormgeving en het verschil daartussen. Daartoe moeten leerlingen een voorwerp meenemen naar school dat ambachtelijk tot stand gekomen is en dus uniek is, en een voorwerp wat industrieel vormgegeven is. Beide objecten moeten goed bekeken worden en zo op het papier terecht komen dat duidelijk te zien is waar sprake van een ambachtelijk of industrieel vormgegeven object.
Willemijn heeft voor een van die objecten (helaas zijn die tekeningen er niet bij) een teddybeertje gekozen. Na het maken van die twee tekeningen naar de waarneming diende een van de objecten die als voorbeeld gediend hadden ingepakt te worden, zodanig dat (door o.a. het pakje met touw in te snoeren) de omtrekken en vorm van het object zichtbaar zouden blijven. Eigenlijk net als inpakkunstenaar Christo deed die in die jaren furore maakte met het inpakken van de Berlijnse Reichstag. Tenslotte moest het ingepakte voorwerp nog een onderdeel gaan vormen van een surrealistisch schilderij.
Hierna, tijdens de tweede periode volgde de opdracht ’toren’ waarbij men moest proberen d.m.v. alle perspectivische en andere hulpmiddeltjes die men in huis had, hoogte te suggereren. Bij de instructie voor deze opdracht heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een van de boeken van David Macaulay ‘De Wolkenkrabber‘ (In het Engels ‘ Unbuilding‘, 1980). Prachtig plaatwerk waarbij de bouwwijze van een wolkenkrabber (geïnspireerd op het Empire State Building minutieus in woord en beeld wordt uitgelegd. De laatste opdracht was getiteld ‘The End’. Er moest een filmstill ontworpen worden waarmee een film naar jouw keuze afgesloten zou kunnen worden. De laatste periode in de derde klas stond in die jaren in het teken van de afsluiting van de basisvorming. Helaas heb ik daar helemaal niets meer van…… Wie???