We schrijven schooljaar 1985-1986. Het eerste schoolonderzoek praktijk tekenen ( kortweg SO, later gaat dat schoolexamen heten, SE) voor Havo 5-leerlingen van die lichting. Wat zij als voorbereiding in Havo 4 gedaan hebben lees je hier, hier en hier. De kandidaten moeten in de eerste periode een collectie werk produceren n.a.v. het thema ‘school’.
Bijna alles voor dit onderwerp hebben ze dus binnen handbereik als men tijdens de lessen aan de slag gaat. Bovendien moeten de eindexamenkandidaten op het eind van de periode tijdens een sessie van 4 uur een werkstuk maken waarvan zij pas aan het begin van de zitting het onderwerp te horen krijgen.Natuurlijk heeft dat onderwerp wel een relatie met het periodethema. De leerlingen worden dus getest op wat zij kunnen tijdens een langere periode en er is een ‘ momentopname’. Miklos de Rijk van wie we hier, hier en hier al eerder mooi werk gezien hebben, heeft in dit eerste SO een duidelijk visitekaartje afgegeven met een collectie van klasse. Binnen het thema ‘school’ waren drie onderwerpen verplicht en waren er nog een paar onderwerpen naar keuze . Hieronder zie je, met een korte toelichting, wat Miklos er van gebakken heeft!
‘ Ontwerp muurschildering schoolgebouw’ : Loop met je schetspapier rond de school en schets gedeelten van het gebouw waar volgens jou ruimte is voor een schildering. Bekijk diverse locaties en maak een keuze. Maak een ontwerp in kleur voor de desbetreffende locatie!
‘ Trappenhuis’ : Maak schetsen naar de waarneming van trappenhuizen binnen en buiten het gebouw. Werk een van die schetsen uit en laat je fantasie daar op los!
‘ Fietsenstalling’ : Ga naar de fietsenstalling van je leshuis. Maak daar schetsen naar de waarneming en verwerk die in een eindwerkstuk in materiaal naar keuze.
Keuze-onderwerp 1: ‘ Het spook van de KSE’ : Het spookt op de KSE! Kies een locatie waar je spook (zelf ontwerpen uiteraard) rond doolt. (Miklos zijn duivelachtig spook blijkt in de gang van de expressievleugel rond te zweven en komt door de wand van mijn tekenlokaal heen. Ik vrees dat ik model gestaan heb….) Het zal in de ‘Red Devilperiode’ geweest zijn!
Keuze ontwerp 2: ‘ De perfecte leraar’: Hoe ziet volgens jou de perfecte docent eruit? Daar heb ik in ieder geval niet model voor gestaan: Miklos kiest voor de computer, een toekomstvisie die enige jaren later realiteit zal worden…..
Momentopname, 4- uurs-sessie: ‘ Ik spiek’ : Altijd spannend, spieken! Maak een werkstuk van jezelf waarin je een eigen spiekervaring laat zien!
Ruimte scheppen op het platte vlak d.m.v. o.a. lijnperspectief waren belangrijke aspecten binnen deze serie opdrachten. Miklos ging daar uitstekend mee om zoals hier te zien is!