In tekenonderwijsland blijkt steeds meer een trend te ontstaan waarbij kunstdocenten bij kunstbeschouwing (KB) vaak kiezen voor een ‘modernistische, a-historische werkwijze’, waarbij zij slechts gebruik maken van analyseschema’s en begrippenlijsten zonder daarbij de context van de kunstgeschiedenis (KG) te betrekken.
Ik zelf ben er van overtuigd dat kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zo heb ik het destijds geleerd op de academie en zo heb ik het in mijn lessen ook altijd gedoceerd. Helemaal perfect wordt het wanneer de reflectieve component (KG/KB) en het productieve onderdeel op elkaar aansluiten of zelfs in elkaar verweven zitten.
In verschillende berichten op dit blog zijn dit soort opdrachten al beschreven (o.a. hier, hier en hier). De Havo-5 opdracht hieronder is er een uit het begin van de negentiger jaren, gemaakt o.l.v. mijn toenmalige collega Kees Lauwen, mede n.a.v. een excursie naar het Stedelijk in Amsterdam waar op dat moment een expo te zien was over ‘Dutch Design’ als ik me niet vergis.
De leerlingen van deze examengroep moesten in deze opdracht een zelf ontworpen stukje industriële vormgeving/product design als blikvanger op een tentoonstellingsposter voor een expositie. De naam van de expo ‘Design’ moest zelf grafisch vormgegeven worden en verder moest natuurlijk de naam van het museum op de poster figureren. Daarvoor mocht men overigens gebruik maken van plakletters.
Tegenwoordig zou dit op de computer en met de scanner allemaal gedaan kunnen worden. Anno 1992 was het tekenen/schilderen/airbrushen en verder met schaar en lijmpot in de weer. Een kwestie van nauwkeurig componeren en afwegen en schoon en precies werken. Hieronder een selectie van een aantal eigenzinnige en al opvallend professioneel en strak uitgevoerde resultaten van deze opdracht. Van één ven de postermakers hieronder,Dennis Blaak, weet ik dat hij thans werkzaam is als eigenaar en ontwerper op dit bureau. Het zat er blijkbaar tòen al in….