Wetenschap en techniek enerzijds, kunst anderzijds. Sinds de Renaissance met homines universales als Leonardo da Vinci,weten we dat deze componenten zeer goed verenigbaar zijn en elkaar kunnen versterken. Chris Damkat, een leerling met een verder zeer zwaar exact pakket, had ik aan het einde van de negentiger jaren van de vorige eeuw in mijn vwo-examengroep tekenen en hij liet de combinatie kunst en wetenschap op fraaie wijze met een van de eerste filmpjes die ik voor een schoolexamen aangeleverd kreeg.
Titel van het filmpje was Infinity. Een prima titel want in deze oude eindexamenopdracht dienden de leerlingen een werkstuk te maken waarin een ‘loop’ voorkwam: aan het eind moet er weer een ( steeds zich weer herhalend) nieuw begin voorkomen of, zoals ik deze Engelse definitie op internet vond: ‘A segment of film or magnetic tape whose ends are joined, making a strip that can be continuously replayed.’
Op de CD-rom die Chris inleverde stond het proces van zijn vorderingen van week tot week: je ziet het filmpje groeien, zijn werkwijze: plaatjes van micro-organismen en steeds wijdsere uitzichten scannen of op internet zoeken, en deze vervolgens dynamiek geven door een geraffineerde bewerking en montage, in- en uitzoomen, en niet te vergeten een zeer effectvolle soundtrack. Daarvoor gebruikte hij anno 2000 Photoshop 5.5 en Paintshop Pro 5.01. Alle plaatjes die je hieronder ziet zijn geladen in Adobe After Effects 4.0 en met dat programma is het filmpje verder afgemixt.
Het zal je niet verbazen dat toen we in 1997 met de KSE voor het eerst deelnamen aan de internationale wedstrijd website ontwerpen ThinkQuest Chris ook van de partij was. Wat hij vandaag de dag allemaal doet vind je hier!