De laatste post voor de Paasdagen. Allemaal mooie eerste en tweede Paasdag en niet teveel eieren eten!

Een reclamespot, ook wel commercial genoemd, is een promotionele boodschap op radio of televisie, of in de bioscoop. In de afgelopen 30 jaar heeft, zeker met de opkomst van de tv-reclame, het genre een ongelooflijke vlucht gemaakt. Reclame op tv is gewoon niet meer weg te denken (ook al zouden veel mensen willen dat dat wèl zo was…)

Reclamespots hebben doelgerichte boodschappen aan de kijker: linksom of rechtsom moet er iets aan de man of vrouw gebracht worden en daarvoor dient aandacht gegenereerd te worden waarbij in principe geen enkel middel geschuwd wordt. Ook negatieve aandacht is aandacht. Soms proberen makers die aandacht te trekken door de irritatiegrens van de kijker te overschrijden, kijk maar eens hier.

Na gedegen instructie over dit mediaonderdeel zijn in de loop van 2005 leerlingen aan de slag gegaan en hebben ze in de lessen media educatie/ CKV1 zelf reclamespotjes geproduceerd. Hieronder een aantal voorbeelden waarbij aangetekend dient te worden dat de filmpjes alweer meer dan 10 jaar oud zijn en dat de toenmalige professionele spotjes ook een stuk minder ‘snel’ waren als vandaag de dag.

Tien jaar geleden was een snelle internetverbinding nog geen vanzelfsprekendheid en was de snelheid van het medium nog zeer afhankelijk van de provider. Op duidelijke wijze wordt dat in onderstaand spotje getoond.

Langzaam/ snel internet

Dat iedereen graag een mooie kop met haar wil hebben is van alle tijden: m.m.v. Ton v.d. Borst, mijn kale collega geschiedenis, wordt hier reclame gemaakt voor een revolutionair haargroeimiddel!

Kaal

In die jaren was de wervingscampagne voor de strijdkrachten ‘Geschikt/ Ongeschikt’ ook zeer populair. Hieronder een  tweetal leerlingenversies daarvan.

KMA

Geschikt/ongeschikt

Parfum, eau de toilette, en andere cosmetica maken graag gebruik van glossy- en glamourachtige reclameboodschappen. Hieronder een leerlingenversie!

Parfum

Telsell is een verhaal apart. In vaak lange reclameprogramma’s van soms wel een half uur worden allerlei gadgets vertoond en aangeprezen waarbij je op je klompen kunt aanvoelen dat de werking en effecten van de producten zullen achterblijven bij de verwachtingen. Hieronder een leerlingenparodie op dat soort programma’s.

Telsell

We bsluiten af met deze zeer plastische reclamespot van Ronac en  Rachèle. Zij hebben er ècht een feest van gemaakt met deze spot voor toiletpapier!

WCrollen

Reacties op “Reclamespots binnen mediaeducatie”

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.
Wil je zelf reageren? Dat kan onder “Zelf reageren”.

Deel dit artikel!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of een ander social media kanaal!

Zelf reageren