Onlangs heb ik op mijn blog een opdracht uit 1988 gepubliceerd waarin leerlingen gevraagd werd hun visie op de KSE te tonen. Iets dergelijks hebben we aan een aantal leerlingen uit de bovenbouw tijdens de activiteitenweek op het eind van het schooljaar 2004-2005 nog een keertje gedaan.
Vandaag , 22 september 2014, als ik dit bericht klaar maak voor publicatie hoor ik in het NOS-journaal dat de Algemene Rekenkamer een website gelanceerd heeft met de titel ‘checkjeschoolgebouw.nl‘. Toeval bestaat niet! Wij deden zoiets dus al in 2005…..In 2005 is er in het (beeldend ) onderwijs een en ander veranderd: beperkten we ons eerst tot de traditionele grafische, schilder- en tekentechnieken, nù hadden computer, internet, digitaal filmen en fotograferen in de voorgaande jaren hun intrede gedaan en waren die zaken op de KSE ( met nieuwe media in het cultuurprofiel) de gewoonste zaak van de wereld geworden. In 1988 waren het nog pentekeningen, nu legden leerlingen met filmpjes en presentaties hun visie vast.
Opdracht was om met groepjes leerlingen van 5 à 6 personen de school te evalueren op een aantal tevoren verstrekte criteria zoals sfeer, netheid, staat van het gebouw, leermiddelen, buitenschoolse activiteiten, enz. Leerlingen mochten in hun werk zelf hun accenten kiezen en waren vrij om onbekommerd hun mening te geven in woord, maar vooral beeld.
Zo onderzoekt een groep leerlingen niet alleen de veiligheid van het gebouw, maar, in navolging van het toen zeer populaire RTL-4 programma ‘Hoe schoon is jouw huis?’, ook de hygiëne en netheid binnen de schoolgebouwen! De leerlingen maakten zelf een script en storyboard, acteerden, filmden of fotografeerden, en presenteerden ter afsluiting hun filmpjes en Powerpoints aan elkaar. Ze hadden daarvoor twee dagen in de activiteitenweek tot hun beschikking.
Twee voorbeelden van gefilmde evaluaties/ checks :
Thijs en zijn harem bekijken o.a. hoe schoon de school is!
Lieke en collega’s maakten deze KSE- clip!
Hieronder een drietal presentaties met ieder hun eigen verhaal: