Leraar24 is een internetplatform van,voor en door leraren. Het doel van Leraar24 is leraren te ondersteunen bij hun eigen professionalisering. Leraar24 richt zich op leraren in het primaire, voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs, op zowel beginners als meer ervaren leraren, vernieuwers en meer behoudend aangelegde leraren. De site is een audiovisueel internetplatform en bevat veel thematisch gerangschikte filmpjes en themadossiers met achtergrond info, verdieping en verhalen uit de praktijk, samengesteld door groepen leraren en experts.
Het eerste contact met Leraar24 dateert van januari 2009. Er kwam toen een filmploeg naar de KSE om een reportage te maken over onze benadering van media educatie. Hier is te alles daarover te zien en te lezen.
Later, in maart 2009 werd er een oproep gedaan op de site of er docenten waren die bereid zouden zijn een kijkje in hun alledaagse lespraktijk te geven. Als enige(!) in heel Nederland was ik toen zo gek om daarop positief te reageren. Ik kreeg een stapel lege videobandjes toegestuurd en afgesproken werd dat ik elke week een hoeveelheid ruw, uit de losse pols door mij gefilmd en becommentarieerd, materiaal zou toesturen dat vervolgens door een redacteur van Leraar24 gemonteerd en online gezet zou worden.
Het was niet moeilijk een vijftiental afleveringen te maken: onderwijs, elke keer anders, nietwaar? Bovendien deden er zich in die periode allerlei alleraardigste gebeurtenissen en projecten voor. De leukste afleveringen zijn uiteraard die waarin de leerlingen een hoofdrol spelen maar ook zaken als vergaderingen na school of de discussie rond de inrichting van de nieuwe docentenkamer komen aan bod. Hieronder vind je een paar afleveringen met de bijbehorende inleidingen. Wie meer wil zien kan hier terecht!
Excursie
04/03/09 Excursie naar Den Bosch voor H5/V6 met Kunst
Onze leerlingen komen in kerk noch kluis.
Je kunt van deze constatering vinden wat je wilt, maar even goed is het erg moeilijk hen iets duidelijk te maken over het thema ‘Cultuur van de Kerk’, als ze nog nooit zo’n gebouw bewust van binnen gezien hebben, laat staan dat ze weten wat er zoal in zo’n gebouw gebeurt.
Ter verduidelijking van dit thema waarover H5 dit jaar voor het eerst een Centraal Examen (CE) gaat maken, voor V6 is het nog één jaar Schoolexamen (SE), gaan we naar ‘s-Hertogenbosch.
We brengen daar bezoeken aan de Sint Jan, een van de mooiste gotische kerken van Nederland, Museum de Bouwloods, waar je van alles kunt zien en leren over de bouw en de restauratie van de Sint Jan, en het Jheronimus Bosch Art Center. Daar zien we alle bekende schilderijen en tekeningen van Jeroen Bosch op ware grootte gereproduceerd, een reconstructie van zijn atelier, een documentaire over het leven in de middeleeuwen ten tijde van Jeroen Bosch, èn je kunt aan de oude Sint Jacobskerk, waar het Art Center in gevestigd is, mooi zien hoe een katholieke parochiekerk er vroeger uitzag. Bovendien kan er vanaf de 40 meter hoge toren genoten worden van een mooi uitzicht op de Sint Jan en de rest van Den Bosch.
Hopelijk dat dit bezoek wat bijdraagt tot een goed gemaakt examen. Ik organiseer dit tripje samen met mijn collega Kunst Kees Gobbens, van huis uit docent muziek. Als een vorm van ‘team teaching’ verzorgen wij samen sinds het begin van de tweede fase de lessen Kunst Algemeen (vroeger CKV2) .
Als gastbegeleider vergezelt ons onze rector Adrie Rombouts. Hij heeft een warme belangstelling voor kunst en cultuur en vindt het belangrijk door op excursies mee te gaan, bij te blijven bij de manier waarop op zijn school het kunstonderwijs wordt gegeven.
Photoshop
19/03/09 Photoshoppen voor het eerst
Behalve Tekenen geef ik ook media-educatie. Daar wordt elders op deze site al de nodige aandacht aan besteed. Vandaag had ik het 4e uur klas 2B die een eerste kennismaking met Photoshop aan het afwerken waren. Trots laten zij hun werk zien en vertellen er wat bij.
Uit de lesbrief bij deze opdracht:
- Je gaat kennis maken met beeldende kunst (schilderijen) en een kunstwerk van jouw keuze door een of meerdere elementen toe te voegen, drastisch veranderen. Voorbeelden heb je gezien bij de PP-presentatie die getoond is bij de uitleg.
- Het kunstwerk blijft herkenbaar, maar jij hebt er een eigen draai aan gegeven waardoor het werk ineens heel melig, maf of misschien wel geheimzinnig of shockerend geworden is.
- Je hebt twee blokuren van 80 minuten elk voor deze opdracht.
- Je werkt met zijn drieën waarbij je elkaar de gelegenheid geeft evenveel tijd aan de knoppen te zitten. Je mag elkaar adviseren en helpen: het is de bedoeling dat je van elkaar leert.
- Je leert naar de inhoud van een kunstwerk kijken: je verdiept je in wat de kunstenaar eigenlijk aanvankelijk wilde vertellen met zijn kunstwerk en hoe jij daar een draai aan kunt geven. Als je het goed aanpakt zul je zien dat je jouw wijziging(en) zo gelikt aan kint brengen met
- Photoshop dat het lijkt of het ‘zo hoort’. Zo merk je ook dat foto’s niet altijd de echte werkelijkheid hoeven weer te geven. Dat heb je trouwens ook al geleerd bij de eerste les ‘Beeldmanipulatie.
- Je doet deze opdracht om op een speelse manier wat meer idee te krijgen van beeldende kunst, kennis te maken met Photoshop, en uit eigen ervaring te ontdekken hoe (on)betrouwbaar foto’s en ander afbeeldingen kunnen zijn.
- Zoek je kunstwerken op via de tijdsbalk van http://www.kunstkijker.org
Heel lang niet te vinden geweest op Leraar24 maar nu weer te zien: de registratie van de KSE-activiteiten bij Van Gogh leeft 2009!
Van Gogh leeft 2009
Afscheid
26/03/09 De laatste aflevering!
Omdat jullie onderhand mijn gezicht wel genoeg gezien hebben een laatste woord en afscheid vanuit ons vorig jaar geopende leshuis 6. Duidelijk wordt hoe de opzet van het leshuis en de inrichting van de lokalen zijn.
Met heel veel lol heb ik de afgelopen weken verslag gedaan van de mensen en zaken die voor mijn camera kwamen. Ik heb geprobeerd van alle niveau’s en geledingen binnen de KSE wat te laten zien, maar ik besef dat veel nog onderbelicht gebleven is.
Wat hopelijk wel duidelijk geworden is: ik vind het erg prettig werken op de KSE. Er kan veel: nieuwe initiatieven en ideeën worden gewaardeerd en aangemoedigd, gebouwen en outillage zijn zonder meer prima. .Ook over de samenwerking met mijn collega’s (van koffiemevrouw tot de rector) hoor je me niet klagen. Ze verschenen geduldig en bereidwillig voor mijn camera en verleenden zonder morren hun medewerking aan mijn weblog en in de dagelijkse praktijk is het ècht prettig samenwerken, ook zonder camera in de buurt.
Het belangrijkste zijn natuurlijk de leerlingen die je elke dag voor je neus krijgt.
Ik heb over het algemeen leuke leerlingen die graag dingen aanpakken en in samenwerking of individueel in staat zijn tot prestaties waar zij naderhand zelf verbaasd over staan. Mij weten ze met hun artistieke prestaties in ieder geval ook nog steeds te verbazen.
Beste collega’s, bedankt voor jullie vragen en allemaal de groeten en succes met je werk!
Gereageerd werd er ook op mijn filmpjes. Een aantal reacties van collega’s en oud-leerlingen vind je hier onder:
Wilco de Jong: Waah! Oude bekenden op een videolog! Prachtig! ‘k Heb nog Levensbeschouwing gehad van Kees Broos… ergens tussen 1991 en 1997… Goeie ouwe tijd!
Angelique Selbach: Ontzettend leuk om de filmpjes te bekijken, ook omdat ik zelf in de jaren tachtig leerling ben geweest van Sjaak Jansen en daar goede herinneringen aan heb, sommige kunstopdrachten deden wij toen ook (zoals het op humoristische wijze veranderen van een bekend kunstwerk). Sjaak is niks veranderd! geweldig!
K.Vreeman-Legters: Wat heerlijk dat een collega net zo geniet van zijn leerlingen die aan het schilderen zijn op groot formaat. En een mooit thema, “Ik en het nieuws, emotie”. Dit jaar ook gekozen voor “zelfportret in beelden”, van baby, kleuter, puber en toekomst met acryl op doek verwerkt in een drieluik.
Yvonne de Vries: Beste Sjaak ik ben onder de indruk zeg! geweldig leuk om te zien, moet nu echt naar bed maar ga beslist nog meer zien van jou en je leerlingen. ik ben zelf docent tekenen / ckv en sinds vorig jaar hebben wij ( vo bussum havo/vwo) tekenen en handvaardigheid als examenvak. tehatex dus ingevoerd, voor ons nieuw en heel spannend. nou tot ziens of horens en bedankt, ik heb genoten van je filmpjes! groetjes yvonne
Antoinette van Eerden: Beste Sjaak, Wat een heerlijke weblog filmpjes om te bekijken!! Herkenbaar 🙂 qua verbouwen, overleg, vergaderen en regelen. Genieten van inspiratie en concentratie in de lessen en daarbuiten zoals bij deze excursie, Boeiend !!! qua projecten en inzet. Bedankt voor deze inkijkjes aan jou en je leerlingen !!!
Joop van Kats: Blij verrast het gezicht van onze Sjaak te zien. Ik heb bewondering voor de ijver en geestdrift waarmee hij het vak en de school aan de man brengt.
Chriz10: Ik ben heel erg onder de indruk van jullie project! Zowel de vorm (de gigantische billboards langs de snelweg maar ook in het winkelcentrum) als de begeleiding (docent) als de uitvoering(door de leerlingen); echt helemaal super! Ook fantastisch hoe jullie de sponsering voor elkaar gekregen hebben, en hoe jullie e.e.a. gerealiseerd hebben (inde aula en in het winkelcentrum aan de slag). Hele grote complimenten! Christine Albertz Den Haag