Deze opdracht stamt uit 2002: het was een schoolexamen Vwo voor het vak CKV3 zoals dat toen heette. Ik heb met deze opdracht een poging gedaan om leerlingen ook met 3-dimensionale werkvormen te laten kennis maken omdat dat vak bij de invoering van basisvorming en tweede fase helaas gesneuveld was…
Uit de lesbrief voor de opdracht: Eindelijk heeft men jouw talenten ontdekt: Jij wordt de nieuwe koningin of koning! In deze opdracht ensceneer je je eigen kroning. Jij toont het volk wie je bent door zelf een aantal attributen te ontwerpen die je tijdens de inhuldigingsplechtigheid zult dragen. Meestal zijn deze kroningsattributen (regalia) universele symbolen van macht en zeggen ze weinig over de persoon die ze draagt. In deze opdracht is het juist de bedoeling attributen te ontwerpen en te maken die dat juist wel doen. Laat je eigen smaak en persoonlijkheid hierin doorklinken.
Foto’s van de ontwerpen en de schetsen heb ik helaas niet meer, wèl van leerlingen die met de door hen vervaardigde regalia poseren en de presentatiefoto’s van de kroningsattributen. Het was een klasje met alleen maar meiden waarmee ik deze opdracht gedraaid heb: koningen zitten er dus helaas niet bij. Wel een paar koninginnetjes dus hieronder, die met (ijzer)draad, lovertjes, allerlei soorten buig- en kniptangetjes, secondenlijm en weet ik niet met wat meer ijverig en met mooi resultaat in de weer geweest zijn. Op onderstaande foto’s showen Romy de Jong, Noortje van den Berg, Sabine, Amanda en Brigitte Roks als volleerde modellen hun werk. Ook zijn foto’s te zien waarop de gemaakte regalia ‘op passende wijze’ gepresenteerd worden.
Dat ‘Koninklijke zaken’ zeer geschikt kunnen zijn voor andere opdrachten was in de staatsieportret opdracht van Richard te zien. Binnenkort meer daarover in ’the making of’!