Na het behalen van de tweede plaats met de site Strafwerk(t)?! in de wedstrijd ‘ThinkQuest voor de klas’ in 2001, was ik, met de komst van de ‘Tweede fase’ en het concept van zelfstandig leren in het studiehuis, op het idee gekomen een site te ontwikkelen waarmee de leerlingen zèlf aan de slag zouden kunnen en geprikkeld zouden worden tot verdere verkenning van de kunstgeschiedenis en museumbezoek.
Verder zou er op de site een mogelijkheid moeten komen voor zelfevaluatie op een speelse manier, zodat de leerling zijn kennis zou kunnen toetsen. Ook zou er een, als het even kon, interactieve tijdlijn bij moeten zodat er een duidelijk totaal overzicht te zien zou zijn van de hele kunstgeschiedenis en dan met name het stukje laat 19e en 20e eeuw met alle stromingen die elkaar opvolgen maar elkaar ook vaak overlappen.
Er zou ook een verklarende woordenlijst met beeldende begrippen in moeten en tenslotte zou er ook een duidelijke link moeten komen met de ontwikkelingen van de ‘ gewone’ geschiedenis omdat de kunstgeschiedenis nu eenmaal een afspiegeling daarvan is. Dit (kunst)historische overzicht zou dan ook het uitgangspunt en basis moeten zijn voor het komen tot een wijze van kunstbeschouwing, gebaseerd op beeldaspecten en (kunst)geschiedenis.
Ik mocht bij het samenstellen van een ThinkQuestteam dat deze opgave zou moeten gaan realiseren putten uit een grote hoeveelheid uitstekende (oud)leerlingen die via hun vervolgstudie aan de verschillende kunstacademies hierover de nodige kennis verworven hadden plus een uitgelezen team van techneuten voor het nodige programmeer- en vormgevingswerk. Uiteindelijk bestond dit gezelschap uit Jeroen Jansen, Laura van der Net, Mark van der Net, Coen Sanderink en Babette de Waele. en ondergetekende.
Met name dankzij uitstekend teamwork en het voortreffelijke werk van Mark, de vormgever en een van de technische breinen achter de site kon er op zaterdag 23/11/2002 het volgende bericht gelezen worden op NU.nl:
23/11/2020 DEN BOSCH – Een website voor het onderwijs over beeldende kunst is zaterdag in de School van de Toekomst in Den Bosch onderscheiden met de hoofdprijs in de wedstrijd ThinkQuest voor de klas. Het team achter de site De Kunstkijker ontving 15.000 euro. De prijswinnaars, afkomstig van hogescholen en universiteiten, bouwden de website als hulpmiddel voor de vakken tekenen en handvaardigheid. De jury noemt het een zeer bruikbare site, geschikt voor elke geïnteresseerde in kunst.
De Kunstkijker heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als een online standaardwerk binnen het Nederlands kunstonderwijs en trekt nog steeds dagelijks veel bezoekers. Zie het screenshot van woensdag 9 april 2014 hieronder!