Het beeldverhaal is op dit blog in het kader van tekenen en media-educatie al in verschillende vormen langs gekomen. Vandaag aandacht voor een media-educatie opdracht rond dit thema, mede ontwikkeld door oud-collega Bart van Esch die tevens de in Photoshop variabele kaders en balloons aangeleverd heeft.
Na de eerste jaren dat media-educactie op het rooster van de KSE figureerde, wilden we wat meer variatie in de groepsopdrachten en kwamen we, als alternatief voor het ‘powerpointbeeldverhaal‘ uit die eerste jaren, uit op dit alternatief. Deze opdracht was prima geschikt als samenwerkingsopdracht en nadere kennismaking met Photoshop: groepjes van vijf werken samen en verzinnen een verhaal met kop en staart en werken dat uit tot een beperkt aantal scènes die elk in een plaatje verbeeld kunnen worden. Na dit in een globaal storyboard ingetekend te hebben, wordt er research gedaan naar foto’s voor de karakters (voor zover de leerlingen die niet zelf acteren) en de achtergrond (voor zover e.e.a. zich niet in het lokaal afspeelt).
Er worden rollen verdeeld: wie maakt de foto’s, wie regisseert, wie acteert, wie houdt de styling in de gaten? Er wordt in overleg met de docent een planning gemaakt binnen de een à twee lessen die voor de productie van de foto’s ter beschikking staan en ten slotte wordt na het fotograferen elk plaatje apart bewerkt in Photoshop om vervolgens in het stripkader geplaatst te worden. Hoe dat bewerken stap voor stap gaat zie je hier onder:
Een selectie uit de vele grappige resultaten, waarbij de leerlingen natuurlijk ook het nodige weer hebben opgestoken over beeldbewerking en beeldmanupilatie, zie je hieronder. Als er nog tijd voor is kunnen de leerlingen nog een cover/omslag bedenken en maken voor hun stripverhaal.