In november 2013 jl. heb ik aandacht besteed aan een opdracht van collega Michiel in zijn VWO examengroep. Deze opdracht over ‘lichaamsversiering’ brengt prachtige resultaten op zoals je daar hebt kunnen zien. In die post heb ik ook beloofd aandacht te bestreden aan de ‘making of’: de schetsen en experimenten die vooraf gaan aan het eindwerkstuk.
Vandaag is het zover v.w.b. de collectie van Anouk Hogers, (die ik in vwo4 onder mijn hoede mocht hebben, voordat zij bij Michiel in de examenklas zou komen), die een ‘steampunk’ collectie ontwierp.Omdat het proces zeker zo belangrijk is als het eindresultaat bij de beoordeling van examenwerkstukken heb ik daar in de jaren dat ik nog met het examenbijltje hakte, de leerlingen steeds nadrukkelijk op gewezen en in getraind. Michiel doet dat bij zijn examenleerlingen eveneens en geeft hen tegenwoordig bovendien de service in de vorm van kunststof mappen en dummies waarin zij hun schetsen en experimenten kunnen maken en ordenen.
Natuurlijk verschilt de intensiteit waarmee leerlingen het wordingsproces van hun werk doorlopen en vastleggen. Hieronder foto’s van het omtwerpwerk van Anouk voor haar steampunk collectie. Zij is zo vriendelijk geweest de hele zaak voor mij te fotograferen en op te sturen zodat ik dit werk integraal in mijn blog kan laten zien. Anouk, heel hartelijk dank daarvoor en u, beste lezer, veel plezier bij het bekijken van dit opmerkelijk en uitgebreid beschreven en gedocumenteerd proces waarbij Anouk niets aan het toeval overliet en zich een ware perfectionist toont!
Al deze experimenten, schetsen en verkenningen hebben, zoals we in de eerdere post gezien hebben, tot een outfit die geheel zelf gemaakt is door Anouk en ook door haar geshowd is. Een aantal foto’s van de shoot waarin de outfit getoond wordt zie je hieronder.