Van een beetje publiciteit genereren en wat ketelmuziek maken om onze activiteiten en projecten bij het publiek onder de aandacht te brengen, zijn we op de KSE nooit vies geweest. Als je dit blog regelmatig volgt zul je het daarmee eens zijn en met mij kunnen concluderen dat al die publiciteit de school geen windeieren legt.
In 2001 organiseerde de KSE als ICT voorhoedeschool een symposion waarbij plenair en in een aantal workshops (waar ik ook een bijdrage aan mocht leveren met de KSE-ThinkQuestervaringen en het tekenen op de computer) verslag gedaan werd van wat we de afgelopen jaren op de KSE met ICT gedaan hadden. Dat moest natuurlijk landelijke bekendheid krijgen en die bereikten we door dat jaar drie dagen op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling NOT in de Jaarbeurshallen in Utrecht present te zijn. Onze dynamische ICT coördinator Jan Zengerink had daar een z.g. ICT-carrousel afgehuurd om het symposion te promoten.
Samen met hem en mijn ThinkQuest collaga-coach Hans le Fèvre èn een aantal leerlingen die in de prijzen gevallen waren bij de zo succesvolle ThinkQuestaflevering in het jaar daarvoor, hebben we drie dagen lang de NOT onveilig gemaakt (Jan, Hans en ik, allen in stemmig zwart stonden daar uiteindelijk bekend als de “BeeGees”) en hebben daar zelfs nog premier Wim Kok en onderwijsminister Loek Hermans voorbij zien komen. Hermans zou in oktober ook aanwezig zijn op het symposion en enige dagen daarna zouden wij hem alwéér ontmoeten, maar daarover een andere keer meer!
Hieronder een filmpje, gemaakt door Paul Scheulderman, over de ICT-carrousel op de NOT.
Het symposion met als titel ‘PC, Prettige Collega?!!, gehouden op 29 oktober 2001 was was geheel ´uitverkocht´ en een groot succes: de kroon op een aantal succesvolle jaren ICT-voorhoedeschool.
BN/DeStem berichtte er als volgt over: ‘Het regende complimenten gisteren tijdens het symposium over informatie- en communicatietechnologie (ict) op de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur. Alle sprekers roemden voor de zaal met ruim driehonderd onderwijsmensen uit het hele land de manier waarop de KSE in vijf jaar tijd het ict-onderwijs gestalte heeft gegeven. Regelmatig werd verwezen naar het inspectierapport dat in het voorjaar verscheen en dat de KSE een voorbeeld noemde voor andere scholen. Ook onderwijsminister L. Hermans roemde en prees de school de hemel in.
„De KSE mag met recht een voorloper genoemd worden. Hoewel u en ik weten dat de leerlingen de echte voorlopers zijn. Docenten kunnen veel van hen leren als het gaat om wat er allemaal met computers kan.” Zijn leerkrachten dan overbodig? Integendeel, zei Hermans. Al verandert de rol van de leerkracht wel.
„Over de manier waarop je informatie op internet zoekt, hoef je ze misschien niet veel te leren. Maar wel over wat je ermee doet. Daar bent u voor. Om ze daarin te begeleiden.”
De minister trok een half uur uit om te zien waar volledig geïntegreerd ict-onderwijs toe kan leiden. Hij maakte een praatje met de finalisten van de nationale Thinkquestwedstrijd, waarvoor scholieren zelfgebouwde websites kunnen inzenden. Vorig jaar sleepte de KSE hier verschillende prijzen in de wacht en gooide ook hoge ogen in de internationale finale.
Morgen worden de winnaars van dit jaar in de verschillende categorieën bekendgemaakt. Hermans toonde zich zeer geïnteresseerd en vuurde een stroom vragen op de jonge whizz-kids af. Deze leken niet geïntimideerd door het feit dat ze met een minister praatten en lieten hem uitgebreid zien waar ze mee bezig zijn. Na dit onderonsje vertrokken Hermans en zijn gevolg, maar de overige aanwezigen bleven. Zij deden mee aan enkele workshops en neusden nog even rond op de ict-markt waar it-bedrijven en educatieve uitgevers zich presenteerden met hun producten voor het onderwijs.’