In het laatste jaar van mijn docentencarrière was Lillianne Eijkelenkamp een van mijn stagiaires bij de lessen Kunst, Media en Tekenen. Zij had (en heeft ze waarschijnlijk nog steeds) uitstekende ideeën over kunst- en media onderwijs hetgeen ook bleek uit haar benadering van de leerlingen en de wijze waarop zij haar opdrachten voor het voetlicht bracht. Eèn van die opdrachten was ‘Tweeling’, een media opdracht waarbij de leerlingen een eerste kennismaking voorgeschoteld kregen met Adobe Photoshop en tevens een aantal zaken rond fotografie leerden.
Uit Lilianne’s lesbrief bij deze opdracht: Fotograferen doet (bijna) iedereen, maar hoe zorg je er nu voor dat de foto die jij maakt beter is dan een “kiekje”, of een snelle (vakantie) foto? Betere fotoʼs maken begint bij beter leren kijken naar wat je fotografeert, dit gaat dus vooraf aan het fotograferen zelf. Er zijn een aantal basisprincipes in de fotografie (zoals kader,standpunt, afstand en compositie) die je kunt gebruiken bij het maken van een foto. Wanneer je je bewust bent van deze keuze mogelijkheden , leer je beter kijken naar je onderwerp en maak je automatisch betere fotoʼs!
Korte omschrijving van de opdracht
Jullie krijgen een een fotografie opdracht die jullie digitaal moeten bewerken inPhotoshop. De fotografie opdracht heeft als titel Tweeling. De bedoeling is dat jullie een achtergrond / omgeving fotograferen waarin minimaal twee portretten van jezelf in gemonteerd worden. Achtergrond en portretten worden los van elkaar gefotografeerd. Jullie mogen zelf een achtergrond kiezen, voorwaarde is dat jij jezelf hier dus minimaal twee keer in kunt monteren waarbij de portretten een interactie met elkaar en de omgeving aan gaan. Achtergrond en figuren dienen dus een duidelijk verhasl te vertellen.
Wat ga je leren Theorie: Kennismaken met de basisprincipes in de fotografie, nl. Kader, Standpunten Afstand /Compositie en een begin maken met het kunnen benoemen van beeldaspecten in een foto. Daarnaast kennismaken met een aantal mogelijkheden binnen het beeldbewerkingsprogramma Photoshop. Praktijk: Een begin maken met de toepassing van de basisprincipes van de fotografie door middel van het maken van fotoʼs en de uitwerking van een fotomontage in Photoshop.
In de praktijk werkte deze opdracht als volgt:
Potloodschetsen ter verkenning en bepaling van het beeld.
Elkaar een aantal malen op de foto zetten, hieronder een paar foto’s van Luc en Isabelle.
Photoshoppen: tegen de achtergrond de portretten van jezelf in verschillende houdingen en/of groottes zetten, zodanig dat er sprake is van interactie en een verhaal. Natuurlijk is het leerdoel bij deze opdracht (en bij bijna alle opdrachten media educatie) dat leerlingen ontdekken hoe makkelijk er te manipuleren is met fotografie en hoe je zelf beelden een bepaalde kant op kunt sturen.