Aansluitend op deel 1 over ‘ Kunstgeschiedenis en praktijkwerk in één opdracht’ hieronder de beschrijving van een opdracht die bedoeld was de leerlingen belangstelling bij te brengen voor de kunst en cultuur van de oude Grieken. Uitgangspunt waren (net als een aantal jaren eerder op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch) de Ilias en Odyssee. Alleen was het deze keer de bedoeling de illustraties op andere wijze tot stand te brengen dan door een pentekening.
Griekse schilderkunst kennen we vooral van de vaasschilderkunst: de zwartfigurige en de roodfigurige goden en helden uit de Griekse mythologie en hun avonturen zijn in grote getale op deze vazen te zien. Het leek me een aardig idee om iets van die typisch Griekse schilderkunst door te laten klinken in deze illustratie opdracht en daarom besloot ik te kiezen voor de techniek van de kleurenlinosnede.
Deze hoogdruktechniek was al lang niet meer beoefend op de KSE, maar we beschikten nog over een vijftigtal setjes met linoleummesjes en gutsjes, onderlegplaatjes met aan weerszijden een plankje om het linoleumplaatje bij het snijden te kunnen verankeren achter het tafelblad, zodat gevaar voor uitschieten zo klein mogelijk zou blijven, en de nodige hoeveelheid linoleum.
Een hoeveelheid rood papier was ook nog op voorraad alsmede de benodigde inktrollers en lino inkten. Behalve rood (van het papier) als achtergrondskleur hadden we wit en zwart nodig. Voor elke afbeelding zouden twee drukgangen nodig zijn: één voor de witte kleur en eentje voor het zwart.
Behalve de uitleg over de hoogdruktechniek en de technische en organisatorische gang van zaken, kregen de leerlingen natuurlijk ook de nodige informatie over de Griekse cultuur, de mythen en de sagen en werden er aan het begin van de les steeds spannende passages voorgelezen uit de Ilias en de Odyssee. Voor hun beeldmateriaal moesten de leerlingen de bibliotheek in, of kijken wat er thuis voor handen was. Overigens had ik ook nog wel wat kunstgeschiedenisboeken uit eigen bezit voorhanden rond dit thema, dus niemand hoefde zonder te zitten.