Het thema horror blijkt bij de meeste leerlingen goed aan te slaan. Bovendien valt aan de hand van (fragmenten uit) dit soort films prima uit te leggen hoe spanning opgebouwd wordt, hoe je door verrassende effecten het publiek op het puntje van de stoel krijgt, en hoe je met verschillende camerastandpunten, montage en belichting sfeer kunt creeëren.
Aan de hand van het Dracula verhaal van Bram Stoker passeren een aantal films de revue die, afhankelijk van de tijd waarin ze geschoten zijn, ieder op hun eigen wijze het verhaal vertellen. Op die manier ontdekken leerlingen hoe je, ook zonder allerlei ´special effects´, schrikeffecten kunt laten zien en ontdekken zij dat het tempo waarin geacteerd en gemonteerd werd in vroegere jaren aanmerkelijk lager lag dan vandaag aan de dag.
Het bekijken en beschouwen van fragmenten van verschillende horrorfilms rond het Draculathema dient verschillende doeleinden:
Reflectief: kennis maken met de belangrijkste ins en outs van de productie van een horrorfilm: Hoe komt zo’n film nu tot stand? Wat komt daar allemaal bij kijken: script, storyboard, techniek van camera, licht en geluid, montage etc. Spanning is een belangrijk element bij horror. Die wordt vaak opgewekt door geluid, licht/ schaduw en natuurlijk een spannend plot. Horror is suggestie: een spannende situatie die door de kijker in de eigen gedachten moet worden afgemaakt en daardoor vaak spannender en gruwelijkere is dan men ooit in beeld kan brengen…
Productief: Het maken van een horrorfilmposter: de leerling gaat met zijn groepje een poster maken voor een horrorfilm, bestaande uit een duidelijk en aansprekend beeld wat de vlag van de filmlading moet dekken en de benodigde tekst. Dit gaan wij maken in het programma Adobe photoshop. Je zult hierbij leren werken met dit programma: het manipuleren van een foto,knippen en plakken, het plaatsen van tekst, effecten, het werken met lagen, belichting etc.
De filmposter wordt gemaakt n.a.v. een zelf gemaakt horrorverhaal. Binnen het groepje wordt het best in beeld te brengen verhaal gekozen: leerlingen leren daarbij naar elkaar te luisteren en hun keuzes te beargumenteren.
De hele studiewijzer voor deze opdracht vind je hier!
Een heel mooi voorbeeld uit de tijd van de “stomme film” is natuurlijk Nosferatu van Friedrich Wilhelm Murnau. Cameravoering en belichting met extreem licht en schaduw contrast zijn hier de middelen om sfeer en spanning op te bouwen!
Nosferatu 1922
Uit het Britse productiehuis Hammer Horror kwamen misschien wel de meest bekende en geliefde Dracula verfilmingen. Christopher Lee speelt steeds de boosaardige graaf en al is het tempo naar huidige maatstaven traag en zijn de speciale effecten doorzichtig en wat knullig, het blijft spannend!
Dracula 1958
Werner Herzog blijft in deze versie van Nosferatu- Dracula dicht bij het origineel van Bram Stoker. De muziek van Wagner als begeleiding van de beelden van het Karpatenlandschap is indrukwekkend. Deze film is ook voor een deel in de binnenstad van Delft opgenomen!
Nosferatu, Phantom der Nacht 1979
Spectaculaire special effects en in deze versie een hele speciale kijk op de rol van de vampiergraaf kenmerken deze verfilming door Francis Ford Coppola.
Bram Stoker’s Dracula 1992
Roman Polanski leeft zich uit in deze parodie op het Draculaverhaal: The fearless vampirekillers 1967
Hieronder wat voorbeelden van leerlingenwerk. De meeste werkjes zijn gemaakt in de lessen van mijn lieve collega’s Richard Rokx en Michiel Eikenaar. Zoals je zult zien in de afbeeldingen hieronder en in de powerpointpresentatie ontbreekt het onze leerlingen bepaald niet aan fantasie! Er bestaan plannen om binnenkort een expositie te houden met prints van de beste werkstukken rond dit thema in de plaatselijke bioscoop.
In de presentatie hieronder nog veel meer werk!