Bij het ontwikkelen van plannen voor een leerlijn media educatie kwamen Michiel en ik al gauw op het idee van ‘reportageteams’: leerlingen die het leuk vonden wat meer tijd en energie te besteden aan filmen en verslaggeving zouden groepen kunnen vormen die ook daadwerkelijk verslag zouden gaan doen van gebeurtenissen en evenementen.
Via de lessen media ontdekte je meestal al snel welke leerlingen daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen. Meestal betrof het ‘goede’ bovenbouwleerlingen die af en toe eens een dagje zouden kunnen missen omdat er, zeker in de beginjaren van de cultuurprofielschool, er veel ‘buiten de deur’ gewerkt zou worden, en men zelfstandig, snel, trefzeker èn resultaatgericht zou moeten kunnen werken. In zo’n team werd, na een korte opleiding volgens bijgaande handleiding, de verschillende functies en rollen verdeeld, al was het natuurlijk helemaal ideaal als je op verschillende fronten kon worden ingezet.
Gedurende de afgelopen jaren hebben Michiel en ik aldus menig reportageteam mogen vormen en begeleiden. Vaak werden we als school gevraagd op congressen, studiedagen en andere onderwijs gerelateerde evenementen waar we dan ’s morgens in alle vroegte, voordat de deelnemers aankwamen, aanwezig waren. De arriverende deelnemers werden dan door ons team bij de entree opgevangen met vragen naar hun verwachtingen voor die dag (dat leverde vaak onthutsende en onthullende antwoorden op!) , waarna er vervolgens verslag gedaan werd van de dag zelf en er sfeerimpressies geschoten werden. Tussentijds werd het gefilmde materiaal bij de editors gebracht die op een laptop (in het begin sjouwden we ook nog wel eens een desktopcomputer mee) de zaak monteerden. Aan het einde van de dag, vóór de afsluitende plenaire zitting, moest dan alles gemonteerd en voorzien van voice-over of ander commentaar gereed zijn om tijdens die afsluitende zitting te kunnen vertonen. Deelnemers zagen dan hoe zij die dag binnenkwamen, wat ze zoal gedaan hadden en, wellicht, geleerd hadden.
Een aantal malen hebben we op deze wijze succesvol mogen werken en een kleine selectie uit al die diverse reportages is hieronder te bekijken. Het was tevens de bedoeling dat leerling-reporters hun opgedane know how ook zouden inzetten voor andere vakken en zoals tevens hieronder te zien is, is dat gelukt en gebeurd. Aan het einde van mijn loopbaan heb ik met een reportageteam van brugklassers gewerkt wat ook wel weer heel erg leuk was. Van hen was al iets te zien op mijn blog, maar hieronder nog een keertje hun werk.
In 2004 maken Karel Tonino en Jeroen Deijkers,(binnenkort studeren ze allebei af in vliegtuigtechniek aan de TU Delft) deze reportage over de prijsuitreiking van de filmwedstrijd ‘Expose your Talent, 2004’ in 013 in Tilburg. Over deze wedstrijd later veel meer! Let op: op het einde van de reportage nog een EXCLUSIEF interview met presentatrice Victoria Koblenko.
In 2005 werd de kick off van Nederland Breedbandland in Den Haag door Evelien Vink (presentatie en thans restaurantmanager na haar studie aan de Hogere hotelschool), Lieke Gobbens (camera en nu onderwijzeres) en Thijs van Gurp (montage en thans toetsenist in tal van bandjes, Cumelbestuurslid , en onderwijzer) in beeld gebracht.
In 2005 waren we ook bij de I en I conferentie in Lunteren. Daar hebben Aimée (thans juriste LL.M Intellectual Property and Information Law) en Philip Corsius(onlangs zijn bachelor behaald aan de universiteit van Utrecht en nu bezig aan zijn Master Film & Television) deze GertJan Dröge pastiche gedraaid (naast uiteraard een serieuze reportage).
Gelukkig mochten we in 2007 toch weer terugkomen…
In 2006 presenteerde in Ede de cultuurprofielscholen zich voor het eerst bij de Conferentie ‘Cultuur leert anders’. Een reportageteam met o.a. Philip Corsius maakte deze korte impressie.
In 2006 maakten bij diezelfde conferentie in Ede Stefan Talboom en Rens Lauwers (is nu eigenaar van een webdienstenbedrijf) een ‘making of…’ van bovenstaande impressie.
In 2006 werd in Galgenwaard in Utrecht de conferentie ‘Techniek van het Een-Tweetje’ gehouden in stadion Galgenwaard. In een van de VIP-boxen daar mochten we onze reportage monteren. Aan het eind van het filmpje stellen de makers zich voor en vertellen ze wat ze geleerd hebben die dag!
In 2007 werden de reportageteams wederom ingezet op de jaarlijkse open dag op de KSE na een prima start daarmee op de open dag van 2006. Bezoekers kregen op verschillende schermen in de school hun interviews te zien nadat ze ge-edit waren (soms al na een kwartiertje). De interviews kwamen naderhand uitstekend van pas bij de evaluatie van e.e.a.
In 2011 vliegt Van Gogh en hoe dat ging zie je hier! Een reportage van onze brugpiepers van toen!