Na al dat digitaal geweld van de laatste posts tijd voor weer wat ambachtelijk werk. Het moet tenslotte wel naar verf blijven ruiken. Mijn collega van destijds, Jan van den Brink, was een echte schilder en samen met hem heb ik gedurende een aantal jaren deze opdrachten (afwisselend in de herfst- en in de winterversie) gedraaid. Bij deze opdrachten voor de tweede klassen ging het om te leren schilderen met vegen en toetsen.
Ter voorbereiding werd een diaserie met voorbeelden uit het impressionisme getoond. Behalve de hanteringswijze (toetsen opzetten met de Lyonse kwast, details inschilderen met het penseel) kregen ook begrippen als kleurperspectief, voor- en achtergrondskleuren, vormen van dieptewerking zoals overlapping, groot-klein en repoussoir de nodige aandacht. Ook dienden de leerlingen foto’s en plaatjes te verzamelen om als naslagmateriaal bij het werk te gebruiken. In die tijd (1974) betekende dat nog een duik in de oud papierbak, een greep in de boekenkast of een bezoek aan de plaatselijke bibliotheek. Zelf hadden we ook een archief van platen en prenten met foto’s en reproducties die afkomstig waren van kalenders. Google-en en printen was er toen nog niet bij. Op de KSE waren we heel blij en trots op onze Leitz Pradovit projectoren waarmee we onze diaseries vertoonden. Zeer solide apparaten, die zelfs een val op de grond overleefd hebben als er, ondanks alle waarschuwingen, een leerling over de electriciteitsdraad gestruikeld was en het apparaat op de grond had laten kletteren. Door deze ervaring wijs geworden werd er in beide lokalen al snel een stroomaansluiting vanuit het plafond gerealiseerd…