Als er toch geen moeders waren die de moeite namen de tekeningen die hun kroost tijdens hun tijd op de KSE en op de lagere school vervaardigd hebben, te bewaren… Hulde derhalve aan die moeders want zo kan ik in deze en een volgende aflevering mooi laten zien wat voor opdrachten eind jaren tachtig de revue passeerden op de KSE!
Ik kreeg via Facebook onlangs een berichtje van oud-leerling Marjel Sterrenberg, waarin ze vertelde nog veel van haar KSE-werk in haar bezit te hebben:
‘Beste meneer Jansen, via mijn vader hoorde ik dat je mogelijk nog tekeningen zoekt van oud-leerlingen voor het archief. Ik heb hier toevallig na de verhuizing van mijn ouders een hele map gekregen met mijn tekeningen. Ik was geen leerling met 8en, maar een verdiende 7 zat er veelal in. Mocht u erop prijs stellen, dan draag ik de tekeningen graag over. Ik hoor het graag. Vriendelijke groet, Marjel Sterrenberg’
Uiteraard was ik erg benieuwd naar dat werk. Marjel zat van 1987 tot 1993 op het VWO op de KSE en in de tweede en in de vierde klas VWO mocht ik haar les geven ( in Vwo 4 was ik zelfs Marjels mentor). In de brugklas had collega Pieter de Jong haar onder zijn hoede. Met haar vader David (een typisch Bossche politieagent die ik nog kende uit de tijd dat ik daar woonde) werd de kennismaking meer dan een jaar geleden hernieuwd n.a.v. een boek wat hij geschreven had en waarvoor ik de illustraties mocht verzorgen.
Hieronder zie je een vrij volledige weerslag van het programma zoals dat voor tekenen in die jaren op de KSE gegeven wordt. In de tekst hieronder wordt steeds gelinkt naar de opdracht, zoals die in het verleden in mijn blog beschreven is met uiteraard daar nadere uitleg over de desbetreffende opdracht plus werk van andere leerlingen!
Brugklas: grijsreeks met HB- en 2b potlood, naar de waarneming: krantenprop, (zelf)portret, prehistorisch monster, Het verlaten landhuis, eerste schilderopdracht en als afsluiter het zelf verzonnen stripverhaal.
Tweede klas: Ik op een verlaten eiland, mijn naam in grafitti, stilleven:wat staat er op mijn nachtkastje, print op de achterkant van mijn jack, mijn agenda, en ik schrok me rot. Bij sommige opdrachten ( Ik op een verlaten eiland, de stillevenopdracht) zijn wèl de schetsen, maar helaas niet meer de eindwerkstukken aanwezig.
Desondanks krijg je toch een indruk van waar Marjel naar toe werkte, en hoe zij elke opdracht studieus oppakte!