Het nieuwe jaar (allemaal natuurlijk alsnog alle goeds en een gezond 2018 gewenst) beginnen we met bovenbouwwerk van Willemijn Baaijens-Steenkist. Er zijn weinig oud-leerlingen die zo’n volledige verzameling van hun KSE-werk bewaard hebben dan zij. In deze afleveringen kun je haar onderbouwwerk vinden en de eerste aflevering met bovenbouwwerk. Vandaag nog wat meer werk uit de bovenbouw.
In de tijd dat Willemijn op de KSE zat (1994-2000) experimenteerde ik in de bovenbouw regelmatig met opdrachten die ik later (al of niet in eenvoudiger vorm) ook weer in de onderbouw gaf. Een voorbeeld daarvan is de opdracht ‘Blow up’ waarbij je door steeds in te zoomen op een zelf gekozen afbeelding in vier stappen tot een abstrahering komt. Na zo’n beeldverhaal in potlood opgezet te hebben, worden er wat fotokopieën op verkleind formaat gemaakt waarmee kleurstudies gemaakt worden waarna de definitieve kleurstelling voor het beeldverhaal gekozen wordt (afb.1).
Het schilderen van het beeldverhaal is stap 2. Stap drie bestaat uit een aantal factuur- en textuur-studies met allerlei verschillende materialen (deze ontbreken helaas omdat er ook wel eens aan bederf of schimmel onderhevige bestanddelen gebruikt werden, letterlijk van alles werd er door de verf gemengd!), om te komen tot een materieschilderij wat gebaseerd diende te zijn op het laatste plaatje van het beeldverhaal (Afb.3).
Een andere opdracht, hier al eerder besproken was het tweeluik. De opdracht luidde: maak een tweeluik van twee totaal tegengestelde typen. Betrek je eigen smaak en voorkeur en wellicht je eigen uiterlijk of dat van je (gedroomde) vriend(in) erbij. Teken de figuren bij voorkeur ten voeten uit.
Ook een ‘kniestuk’ is toegestaan, maar alleen een portret beslist niet. Probeer in je tweeluik te laten zien dat de twee werken enerzijds een contrast (qua vormgeving: uiterlijk, aankleding, omgeving, omlijsting enz.) vormen, anderzijds moet je ook een relatie kunnen zien tussen beide beelden (zelfde horizonhoogte, positie van de figuren t.o.v. elkaar, formaat, enz.), hoe je je aangetrokken voelt tot een figuur of juist niet.
Verder kregen de leerlingen in die tijd de nodige opdrachten voor hun kiezen die gebaseerd waren op opdrachten afkomstig uit Centraal Praktische Examens VWO uit het verleden. Hieronder zie je wat voorbeelden daarvan. Een volgende keer nog meer schoolexamenwerk van Willemijn!