Tijdens de open dag 2017 van de KSE viel mijn oog bij het bezichtigen van het fraaie werk in een de tekenlokalen, op een aantal werkstukken die vergezeld gingen van helder vormgegeven en vrolijk gekleurde lesbrieven.
Als tekendocent moet je natuurlijk bij de uitleg van een opdracht er alles aan doen om voor de leerlingen duidelijk te maken wat er van hen verwacht wordt en waar op gelet zal worden bij de beoordeling. Ook dient er wat praktische uitleg over de mogelijke aanpak en desgewenst een stukje kunstbeschouwing aan te pas komen.
In eerste instantie probeer je dat alles natuurlijk zo goed en helder mogelijk bij je mondelinge instructie aan de klas over het voetlicht te krijgen. Dit alles met behulp van (elektronisch) schoolbord, beamer, en alle andere hulpmiddelen die je ter beschikking staan. Vaak moet je echter aan het begin van de daarop volgende lessen wederom de zaken nog eens herhalen omdat na een week de uitleg weer enigszins in de mist van de tijd verdwenen is.
Dat zou kunnen worden voorkomen met een lesbrief met daarop de belangrijkste informatie over een opdracht, zodat de leerling die online of geprint, zowel thuis als op school, altijd kan raadplegen. Hierbij kun je natuurlijk volstaan met een simpel A4-tje, zoals meestal in ‘mijn tijd’ gebeurde, maar onderstaande lesbrieven, gemaakt door mijn gewaardeerde oud-collega Arno Roks voor zijn brug- en tweedeklassers tekenen, laten zien dat een kleurige, heldere, speelse vormgeving van de informatie zeker een meerwaarde heeft.
De desbetreffende lesbrieven zullen we de komende tijd terugzien, samen met de mooie resultaten die, mede door dit moois, door de leerlingen gerealiseerd zijn.
Behalve met dit fraaie grafische werk heeft Arno, samen met collega Kees Lauwen, voor de KSE in het kader van PR èn verfraaiing van de diverse leshuizen (zie de grote foto) inmiddels zijn sporen wel verdiend. Daar heb ik hier al eens aandacht aan besteed maar er is nog veel meer. Daar kom ik graag een volgende keer op terug!