Marjan maakt er altijd nèt iets anders van. Vorig jaar ben ik begonnen met het tonen van het bovenbouwwerk van Marjan van de Vrie, een leerling die zulk opmerkelijk werk maakte en zoveel ook in haar werk stopte, dat ik besloten heb steeds één van haar werkstukken te tonen en die vervolgens a.h.w. detail voor detail, onderdeel voor onderdeel te scannen om er voor te zorgen dat je niets mist van de fantasieën waarmee Marjan haar werkstukken vult.
Vandaag graag je aandacht voor een werkstuk met als titel ‘Etalage’. Andere voorbeelden van deze opdracht zijn hier te vinden en daar zit prima werk tussen. Nergens vind je echter zoveel gekke invallen en absurditeiten als in dit werk in gemengde techniek: gouache en thinnerdruk. Zeker thinnerdruk is een techniek die nauwkeurig werken vereist, wil je het resultaat een beetje in de hand houden.
Tegenwoordig wordt deze techniek vaak toegepast met fotokopieën of prints uit de computer, al dan niet in kleur. In de loop van de tachtiger jaren, toen Marjan op de KSE zat, verkeerde de computer nog in de ‘Commodore 64-fase‘ en gebruikten we offset foto’s uit tijdschriften mits afgedrukt op relatief dun papier (met zwaarder papier zoals gebruikt bij glossy’s werkt het niet).
Bovendien moet er met de nodige zorg en voorzorg (goed ventileren, geen vuur, zo zuinig mogelijk met het materiaal, meteen de dop op de fles) met thinner gewerkt worden, want dat spul is zeker niet onschadelijk. verder zal je opgevallen zijn dat het werkstuk niet af is.
Persoonlijk vond/vind ik dat geen ramp: Op en in het dak zijn de fijn gedetailleerde ondertekeningen nog te zien en die mogen er ook wezen!