In dit kakelverse nieuwe jaar 2015 gaan we in aflevering 201 van dit blog van start met een oudje uit 1980. Tekenen was op de KSE toen nog geen examenvak maar bovenbouwleerlingen konden wel tekenen ( of handvaardigheid, of muziek) kiezen op vrijwillige basis. Let wel: het cijfer telde toen nog niet eens mee ( dat stond, als alle andere ‘expressievakken’ destijds) achter de streep en de motivatie kwam dus ècht uit de leerlingen zelf.
Hieronder een opdracht die ik met zo’n groep gedaan heb waarbij het ging over stofuitdrukking. Als je het daarover hebt kom je meteen op het begrip textuur , oftewel de zichtbare en/of voelbare aard van het afgebeelde materiaal en structuur (hoe zit iets in elkaar). Eigenlijk allemaal begrippen die veel op elkaar lijken en eigenlijk in elkaars verlengde liggen en daarom lastig voor de leerlingen te onderscheiden zijn en voor de nodige verwarring kunnen zorgen. Probeer je dan nog eens aan boord te komen met het begrip factuur ( de wijze waarop materiaal op het oppervlak van de drager, papier of doek bij voorbeeld, wordt aangebracht) dan weet men het helemaal niet meer…
Tijd dus om deze begrippen aan de hand van een opdracht te behandelen. De leerlingen zijn twee aan twee tegenover elkaar gaan zitten en hebben in één blokuur, beurtelings poserend voor elkaar, elkaars bovenlijf en/of broek geschilderd. De hanteringswijze van de verf was bij deze opdracht anders dan het ‘gewone’ dekkend schilderen. Er moest gewerkt worden met sterk verdunde verf, op te brengen met dik penseel, spalter of sponsje.
Met vloeipapier, lapjes of oude kranten kon men in de nog natte verflaag werken om de stofuitdrukking van wol, katoen, denim of ander materiaal verder te optimaliseren. Vervolgens kon men met dekkende verf de schaduwen van de plooien ( wat hoekiger bij stugge denim, wat vloeiender bij wat zachtere materialen) verder accentueren. Eèn leerling, Jacqueline Jaspers, heeft deze opdracht met pastelkrijt gemaakt (afb.9) en met dit materiaal een verbluffend resultaat geboekt!
N.a.v. deze gouwe ouwe is naderhand een opdracht ontstaan die thans in de derde klassen gegeven wordt: behalve aandacht voor kleding/schoeisel en de verschijningsvorm daarvan moet er ook nog een bijbehorend merklogo bij ontworpen worden. Een zeer kleine selectie uit die laatste versie is hieronder te zien.