Wie regelmatig mijn berichten op dit blog leest weet dat opdrachten nog wel eens uit de hand kunnen lopen. Dit is weer een typisch voorbeeld daarvan: de opdracht ‘Wat voor type ben jij?’ over subculturen waartoe je kunt behoren en alles wat daar bij komt kijken om maar te laten zien wat jij leuk, spannend en interessant vindt in je leven, resulteerde in tientallen levensgrote portretten die de leerlingen in groepjes van elkaar gemaakt hebben. Geschilderd op watervast plaatmateriaal (Okoume) en geëxposeerd binnen de school èn daarbuiten, maar daarover later weer meer.
In 2005 leek het me leuk om een onderzoek te doen onder mijn examengroepleerlingen over subculturen en daar een praktische opdracht aan te koppelen, ook al omdat dit onderwerp aan de orde komt bij het thema ‘Cultuur van de Massa‘ bij Kunst Algemeen. In het kort kwam de opdracht hier op neer: Maak groepjes van maximaal drie personen. Ga op zoek tijdens de pauzes of leswisselingen naar ‘opvallende types’. Vraag of je hen met je groepje met de digitale camera mag vereeuwigen: frontaal, en profile en vanaf de achterkant.
Je mag echter ook een onderzoekje doen naar subculturen uit heden of het nabije verleden: nozems, vetkuiven, hippies, beatniks, enz. Wie weet vind je in de klerenkast van je ouders nog wel kleding uit de sixties of seventies. Kleed je aan volgens de mode uit die tijd, doe je haar en/of make-up dienovereenkomstig en laat je met de digitale camera fotograferen in een pose die aansluit bij de gedragen kleding.
Projecteer vervolgens met de beamer op een plaat multiplex levensgroot de voor- en achterkant van de personen die voor de mensen uit jouw groep geposeerd hebben, of de foto’s die na jouw verkleedpartij gemaakt zijn en teken ze met viltstift op de plaat.
Zaag de omtrekken van de figuren uit en schilder met acrylverf de diverse figuren zo realistisch mogelijk in. Voeg eventueel, als extra accent accessoires toe en vernis het geheel met blanke lak. Zoek in de school een locatie waar jouw figuren, alleen of in een groepje, opgesteld kunnen worden.
Let op. De figuren mogen de vrije doorgang niet verhinderen.
De volledige lesbrief voor deze opdracht vind je hier. Uiteindelijk werden een aantal ’typen’ geplaatst in de grote hal van de school zoals hierboven te zien is.
Deze opdracht zou snel daarna nog een paar uitstekend geslaagde ‘spin-off’s’ krijgen, maar daarover later meer. Hieronder een presentatie waarin de verschillende stadia van de opdracht te volgen zijn.