Iedereen na een hopelijk fijne vakantie weer terug? Dan maken we aan het begin van het nieuwe schooljaar weer een verse start met een tweede serie blogs!
Kijk, als je tekent zie je meer! In dit ene zinnetje, tevens de titel van een voor het huidig tekenonderwijs van cruciaal belang zijnd boekje van Wout van Ringelenstein, en een daarvan afgeleide tekencursus op tv van Teleac/ NOT, met dezelfde naam ligt de kern van het kunstonderwijs besloten. Goed uit je doppen kijken, vaak naar de gewoonste alledaagse zaken ( en dat kan ècht iedereen leren), dan komt het met het tekenen ook wel goed!
Tekenen direct naar de waarneming van iets wat je rechtstreeks natekent (‘dichtbij’) of n.a.v. plaatjes (‘veraf’) heb ik, zoals je al in vooraf gaande posts hebt kunnen zien, altijd zeer intensief beoefend met mijn leerlingen. In de brugklas liet ik altijd meteen de eerste les de brugwupjes een studieblad maken van een takje, waarbij ze in een adem ook nog de effecten van eigen schaduw en vorm, structuur en textuur mee kregen.
Studiebladen kunnen dienen als voorstudies bij uitgebreide eindopdrachten ( zie bv. de figuurschetsen bij ‘Graffiti!’ of de uitgebreide handstudies bij ‘Mijn handen zijn bezig’) maar kunnen eveneens zelfstandige opdrachten zijn. N.a.v. de eerder besproken lesbrieven van Engbersen e.a. heb ik een tijdje op de bovenbouw de opdracht ‘Studieblad steentje’ gedraaid waarbij in elke schets een bepaald beeldaspect aan de orde kwam. Zo werden achtereenvolgens o.a. totaal indruk, textuur, licht-schaduw, vorm en patroon bestudeerd.
Eveneens uit de bovenbouw zijn deze studies van alledaagse voorwerpen, uitgevoerd in verschillende technieken.
Naar aanleiding van een foto was de titel van een bovenbouwopdracht waarbij op een formaat van 50 x 65 cm. een kleurenfoto van een idool naar keuze monochroom of in grijstinten uitgeschilderd diende te worden. Ook hierbij was het de bedoeling dat duidelijk aan het resultaat te zien zou zijn dat er goed naar het voorbeeld gekeken was (waarneming ‘veraf’) en dat de grijs-/kleurtinten zo toegepast waren dat vorm en voorstelling duidelijk herkenbaar zouden zijn.
Het thema ‘naar de waarneming’ zal in volgende berichten zeker nog terugkomen!