In een vorige post was te zien hoe er al vanaf de zeventiger jaren van de vorige eeuw tijdens de tekenlessen animatiefilmpjes gemaakt werden. Ook werd duidelijk hoe leerlingen vanaf 2004 in powerpoints d.m.v. fotobeelden zelf verzonnen verhalen voor het voetlicht brachten. Het was dan ook duidelijk dat het onderdeel met de bewegende beelden binnen het leerplan media educatie niet mocht ontbreken: animatie dus! En ditmaal met de computer!
In de onderbouw hebben we op verschillende manieren onze leerlingen met animatie laten kennis maken. Kun je aan een ‘ouderwetse’ film op een spoel nog duidelijk zien dat het eigenlijk allemaal fotootjes zijn met steeds een minieme afwijking die op een geschikte snelheid door een projector gedraaid worden, en zo bewegende beelden laten zien, bij het digitale procedé is dit totaal onzichtbaar en onduidelijk voor de leerlingen. Je moet hen ècht laten zien dat een animatie en de suggestie van beweging daarbij ontstaan door opeenvolgende foto’s.
Twee leerlingen uit Havo 3 leggen dat in onderstaand filmpje, gemaakt bij het project ‘digitaal vertellen’ uit.
Imruh en Lars waren hierboven in de weer met Lego. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om met Playmobilfiguren, Barbies, afzonderlijke foto’s of combinaties van deze elementen te werken. De plaatjes hieronder zijn animated gifs: als je er op klikt zie je in vergroot scherm de animatie’s. Deze werkjes zijn bij diverse collega’s in de onderbouwklassen gemaakt in de lessen media-educatie.
Op de foto´s hieronder zie je dat de ‘set ‘ waarop de animatie gefilmd wordt, gewoon een tafel is met daarop de ‘acteurs’ die steeds bij ieder shot een stukje worden verschoven. De laatste twee jaar wordt er op de KSE gewerkt met z.g. mini-studio’s (inclusief statief en spotjes) , die voor een paar tientjes verkrijgbaar zijn.
Als software bij het maken van al deze animaties hieronder werd gebruik gemaakt van Image Ready, een programma, opgenomen in Photoshop en, sinds we werken met I-mac’s I-stopmotion en I-movie. De Van Gogh animaties zijn gemaakt o.l.v. mijn stagiaires van dat jaar, Dorenda Verhaegen en haar collega Valerie Lauwen.