Op de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur wordt mediawijsheid structureel aangeboden aan de leerlingen. Leerlingen denken al veel te weten over de media maar dit valt in praktijk nog wel eens tegen. De lessen zorgen ervoor dat de leerlingen met alle facetten van mediawijsheid in aanraking komen (veiligheid, informatie- en ICT-vaardigheid).
Leerlingen leren hoe ze op een juiste manier betrouwbare informatie van het internet kunnen halen. Daarnaast leren ze onder andere hoe ze een videoclip moeten maken waardoor ze videoclips op televisie met andere ogen gaan bekijken. Een andere opdracht heeft betrekking op beeldmanipulatie. Door zelf foto’s te manipuleren gaan ze inzien hoe ‘nep’ de foto’s in de bladen kunnen zijn. Ze ontwikkelen een gezonde kritische houding ten opzichte van de media om hen heen.
Naast de technische vaardigheden die de leerlingen opdoen, is ook het sociale aspect van het mediawijsheidprogramma belangrijk. Leerlingen leren samenwerken en respect hebben voor elkaar.
In de video hier onder wordt een beeld gegeven van hoe de lessen mediawijsheid worden vormgegeven op de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur en wordt er gesproken met de docent over de opzet van het mediawijsheidprogramma.
In de eerste les liet ik mijn leerlingen altijd onderstaande presentatie zien: een plaatje met een praatje, waarmee ik de leerlingen duidelijk wilde maken dat het manipuleren van beelden ten dienste van propaganda, van alle tijden is en dat dat vroeger met schaar, lijmpot, penseel en verf gebeurde, al sprak men toen van retoucheren. Ook in deze serie een dia van John Heartfield, om een voorbeeld uit 1932 (!) van de tegenbeweging te laten zien en hoe voorspellend zijn visie op Hitler was. Zeker over het al dan niet weg photoshoppen van de gruwelijke details op de foto van de aanslagen in Madrid werd druk gediscussieerd en laat de leerlingen nadenken over wat je wel, en wat je niet laat zien.